Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The role of ion exchange membrane in vanadium oxygen fuel cell

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F21%3A43922926" target="_blank" >RIV/60461373:22310/21:43922926 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60461373:22340/21:43922926 RIV/49777513:23640/21:43964068

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0376738821002210?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0376738821002210?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.memsci.2021.119271" target="_blank" >10.1016/j.memsci.2021.119271</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The role of ion exchange membrane in vanadium oxygen fuel cell

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The effect of membrane properties on the vanadium-oxygen fuel cell performance was studied on a series of commercially available ion exchange membranes of different thickness and ion exchange capacity by selected characterization techniques including electrochemical impedance spectroscopy (ohmic and charge transfer resistance), steady load curves (performance stability) and galvanostatic charge-discharge cycles (efficiencies and capacity decay). Performance stability of the fuel cell was studied under defined conditions (state of charge, temperature, air flow rate) using continuous charging of vanadium electrolyte. In contrast to the previous studies, our results revealed that the membrane affects the fuel cell performance mainly via water management in the catalytic layer of gas diffusion cathode, while vanadium permeation across the membrane has only a minor impact. Generally, the fuel cell shows improved performance stability for more conductive membranes (thinner and with higher ion-exchange capacity), partially due to reduced ohmic losses, but more significantly due to the better ability of the membrane to drain water from the cathode via osmosis, which prevents the flooding of the cathodic catalytic layer. With the optimized membrane, we achieved stable fuel cell performance at the highest current and power density values reported (75 mA cm−2 and 57 mW cm−2 in 50% state of charge). © 2021 Elsevier B.V.

  • Název v anglickém jazyce

    The role of ion exchange membrane in vanadium oxygen fuel cell

  • Popis výsledku anglicky

    The effect of membrane properties on the vanadium-oxygen fuel cell performance was studied on a series of commercially available ion exchange membranes of different thickness and ion exchange capacity by selected characterization techniques including electrochemical impedance spectroscopy (ohmic and charge transfer resistance), steady load curves (performance stability) and galvanostatic charge-discharge cycles (efficiencies and capacity decay). Performance stability of the fuel cell was studied under defined conditions (state of charge, temperature, air flow rate) using continuous charging of vanadium electrolyte. In contrast to the previous studies, our results revealed that the membrane affects the fuel cell performance mainly via water management in the catalytic layer of gas diffusion cathode, while vanadium permeation across the membrane has only a minor impact. Generally, the fuel cell shows improved performance stability for more conductive membranes (thinner and with higher ion-exchange capacity), partially due to reduced ohmic losses, but more significantly due to the better ability of the membrane to drain water from the cathode via osmosis, which prevents the flooding of the cathodic catalytic layer. With the optimized membrane, we achieved stable fuel cell performance at the highest current and power density values reported (75 mA cm−2 and 57 mW cm−2 in 50% state of charge). © 2021 Elsevier B.V.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20401 - Chemical engineering (plants, products)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TK02030001" target="_blank" >TK02030001: Vývoj pokročilých průtočných elektrochemických úložišť energie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Membrane Science

  • ISSN

    0376-7388

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    629

  • Číslo periodika v rámci svazku

    neuvedeno

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000647729500005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85103370353