Biofiltration of gasoline and diesel aliphatic hydrocarbons
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22330%2F15%3A43897640" target="_blank" >RIV/60461373:22330/15:43897640 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/10962247.2014.980016" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/10962247.2014.980016</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/10962247.2014.980016" target="_blank" >10.1080/10962247.2014.980016</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Biofiltration of gasoline and diesel aliphatic hydrocarbons
Popis výsledku v původním jazyce
The ability of a biofilm to switch between the mixtures of mostly aromatic and aliphatic hydrocarbons was investigated to assess biofiltration efficiency and potential substrate interactions. A switch from gasoline, which consisted of both aliphatic andaromatic hydrocarbons, to a mixture of volatile diesel n-alkanes resulted in a significant increase in biofiltration efficiency, despite the lack of readily biodegradable aromatic hydrocarbons in the diesel mixture. This improved biofilter performance was shown to be the result of the presence of larger size (C9-C12) linear alkanes in diesel, which turned out to be more degradable than their shorter-chain (C6-C8) homologues in gasoline. The evidence obtained from both biofiltration-based and independentmicrobiological tests indicated that the rate was limited by biochemical reactions, with the inhibition of shorter chain alkane biodegradation by their larger size homologues as corroborated by a significant substrate specialization alon
Název v anglickém jazyce
Biofiltration of gasoline and diesel aliphatic hydrocarbons
Popis výsledku anglicky
The ability of a biofilm to switch between the mixtures of mostly aromatic and aliphatic hydrocarbons was investigated to assess biofiltration efficiency and potential substrate interactions. A switch from gasoline, which consisted of both aliphatic andaromatic hydrocarbons, to a mixture of volatile diesel n-alkanes resulted in a significant increase in biofiltration efficiency, despite the lack of readily biodegradable aromatic hydrocarbons in the diesel mixture. This improved biofilter performance was shown to be the result of the presence of larger size (C9-C12) linear alkanes in diesel, which turned out to be more degradable than their shorter-chain (C6-C8) homologues in gasoline. The evidence obtained from both biofiltration-based and independentmicrobiological tests indicated that the rate was limited by biochemical reactions, with the inhibition of shorter chain alkane biodegradation by their larger size homologues as corroborated by a significant substrate specialization alon
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
EI - Biotechnologie a bionika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LH13073" target="_blank" >LH13073: Mechanismus mikrobiální degradace směsí toxických polutantů volnými a imobilizovanými buňkami v různých typech reaktorů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of the Air & Waste Management Association
ISSN
1096-2247
e-ISSN
—
Svazek periodika
65
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
133-144
Kód UT WoS článku
000348737800003
EID výsledku v databázi Scopus
—