Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Katalytické konvertory s adsorpcí uhlovodíků na zeolitech, určené pro dieselové automobily

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F05%3A00014507" target="_blank" >RIV/60461373:22340/05:00014507 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Catalytic converters for automobile diesel engines with adsorption of hydrocarbons on zeolites

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A mathematical model of a catalytic converter for automobile diesel engines that contains zeolites for adsorption of hydrocarbons has been developed. The model includes a description of mass- and heat-transfer resistance at the external surface of the monolith washcoat and internal diffusion within the catalytic washcoat layer. Kinetic parameters for adsorption and oxidation of hydrocarbons [propene (C3H6), decane (C10H22), and toluene (C6H5CH3)], CO oxidation, and NOx adsorption and reduction were evaluated on the basis of dynamic experiments. Model simulations of dynamic operation regimes illustrate the effects of the inlet flow rate, temperature and adsorption capacity on the light-off, integral conversions, and spatiotemporal concentration patternsin the monolith. The effects of varying the transport properties of the washcoat layer (effective diffusion coefficient) and washcoat thickness are also investigated.

  • Název v anglickém jazyce

    Catalytic converters for automobile diesel engines with adsorption of hydrocarbons on zeolites

  • Popis výsledku anglicky

    A mathematical model of a catalytic converter for automobile diesel engines that contains zeolites for adsorption of hydrocarbons has been developed. The model includes a description of mass- and heat-transfer resistance at the external surface of the monolith washcoat and internal diffusion within the catalytic washcoat layer. Kinetic parameters for adsorption and oxidation of hydrocarbons [propene (C3H6), decane (C10H22), and toluene (C6H5CH3)], CO oxidation, and NOx adsorption and reduction were evaluated on the basis of dynamic experiments. Model simulations of dynamic operation regimes illustrate the effects of the inlet flow rate, temperature and adsorption capacity on the light-off, integral conversions, and spatiotemporal concentration patternsin the monolith. The effects of varying the transport properties of the washcoat layer (effective diffusion coefficient) and washcoat thickness are also investigated.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA104%2F05%2F2616" target="_blank" >GA104/05/2616: Katalytické reaktory pro dospalování výfukových plynů automobilů</a><br>

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2005

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ind.Eng.Chem., Res.

  • ISSN

    0888-5885

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    25

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    9524-9534

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus