Katalytické konvertory s adsorpcí uhlovodíků na zeolitech, určené pro dieselové automobily
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F05%3A00014507" target="_blank" >RIV/60461373:22340/05:00014507 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Catalytic converters for automobile diesel engines with adsorption of hydrocarbons on zeolites
Popis výsledku v původním jazyce
A mathematical model of a catalytic converter for automobile diesel engines that contains zeolites for adsorption of hydrocarbons has been developed. The model includes a description of mass- and heat-transfer resistance at the external surface of the monolith washcoat and internal diffusion within the catalytic washcoat layer. Kinetic parameters for adsorption and oxidation of hydrocarbons [propene (C3H6), decane (C10H22), and toluene (C6H5CH3)], CO oxidation, and NOx adsorption and reduction were evaluated on the basis of dynamic experiments. Model simulations of dynamic operation regimes illustrate the effects of the inlet flow rate, temperature and adsorption capacity on the light-off, integral conversions, and spatiotemporal concentration patternsin the monolith. The effects of varying the transport properties of the washcoat layer (effective diffusion coefficient) and washcoat thickness are also investigated.
Název v anglickém jazyce
Catalytic converters for automobile diesel engines with adsorption of hydrocarbons on zeolites
Popis výsledku anglicky
A mathematical model of a catalytic converter for automobile diesel engines that contains zeolites for adsorption of hydrocarbons has been developed. The model includes a description of mass- and heat-transfer resistance at the external surface of the monolith washcoat and internal diffusion within the catalytic washcoat layer. Kinetic parameters for adsorption and oxidation of hydrocarbons [propene (C3H6), decane (C10H22), and toluene (C6H5CH3)], CO oxidation, and NOx adsorption and reduction were evaluated on the basis of dynamic experiments. Model simulations of dynamic operation regimes illustrate the effects of the inlet flow rate, temperature and adsorption capacity on the light-off, integral conversions, and spatiotemporal concentration patternsin the monolith. The effects of varying the transport properties of the washcoat layer (effective diffusion coefficient) and washcoat thickness are also investigated.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
CI - Průmyslová chemie a chemické inženýrství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA104%2F05%2F2616" target="_blank" >GA104/05/2616: Katalytické reaktory pro dospalování výfukových plynů automobilů</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ind.Eng.Chem., Res.
ISSN
0888-5885
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
25
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
9524-9534
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—