Pore-scale filtration model for coated catalytic filters in automotive exhaust gas aftertreatment
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22340%2F20%3A43921251" target="_blank" >RIV/60461373:22340/20:43921251 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61388998:_____/20:00535255 RIV/49777513:23640/20:43959509
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1016/j.ces.2020.115854" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.ces.2020.115854</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ces.2020.115854" target="_blank" >10.1016/j.ces.2020.115854</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Pore-scale filtration model for coated catalytic filters in automotive exhaust gas aftertreatment
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper we explore the impact of catalyst distribution on the filtration efficiency of automotive exhaust gas filters (GPF and DPF). The structure of filter wall is reconstructed from 3D X-ray tomography (XRT), including spatial distribution of catalytic material. The filtration process is simulated by a custom solver developed and implemented in OpenFOAM using Lagrangian approach for soot particles. GPF samples based on a cordierite substrate are examined with the same amount but different distribution of washcoat, ranging from in-wall to on-wall arrangement. Clean filtration efficiencies are predicted depending on gas velocity and particle size. Brownian motion strongly improves the filtration of particles smaller than 50 nm. On-wall catalyst layer significantly increases the clean filtration efficiency. The obtained results are compared to experimental data from engine test bench. (C) 2020 Elsevier Ltd. All rights reserved.
Název v anglickém jazyce
Pore-scale filtration model for coated catalytic filters in automotive exhaust gas aftertreatment
Popis výsledku anglicky
In this paper we explore the impact of catalyst distribution on the filtration efficiency of automotive exhaust gas filters (GPF and DPF). The structure of filter wall is reconstructed from 3D X-ray tomography (XRT), including spatial distribution of catalytic material. The filtration process is simulated by a custom solver developed and implemented in OpenFOAM using Lagrangian approach for soot particles. GPF samples based on a cordierite substrate are examined with the same amount but different distribution of washcoat, ranging from in-wall to on-wall arrangement. Clean filtration efficiencies are predicted depending on gas velocity and particle size. Brownian motion strongly improves the filtration of particles smaller than 50 nm. On-wall catalyst layer significantly increases the clean filtration efficiency. The obtained results are compared to experimental data from engine test bench. (C) 2020 Elsevier Ltd. All rights reserved.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20402 - Chemical process engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Chemical Engineering Science
ISSN
0009-2509
e-ISSN
—
Svazek periodika
226
Číslo periodika v rámci svazku
Neuveden
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
115854
Kód UT WoS článku
000573581900011
EID výsledku v databázi Scopus
—