Filosof a pedagog kultury Sergej Hessen a idea univerzity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22810%2F22%3A43924255" target="_blank" >RIV/60461373:22810/22:43924255 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.pegasjournal.eu/2022_11_01_02.html" target="_blank" >http://www.pegasjournal.eu/2022_11_01_02.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.18355/PG.2022.11.1.2" target="_blank" >10.18355/PG.2022.11.1.2</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Filosof a pedagog kultury Sergej Hessen a idea univerzity
Popis výsledku v původním jazyce
Analytická studie je věnována ruskému exilovému filozofovi a teoretikovi pedagogiky kultury Sergeji Josifovičovi Hessenovi (1887-1950), který je v českém pedagogickém prostředí pozapomenutou osobností. Cílem je připomenout ty z Hessenových idejí, které stojí v jádru jeho pojetí pedagogiky a univerzity a které jsou i dnes důležitým referenčním rámcem kritiky instrumentálního pojetí vzdělávání a reformy univerzity. Hessen je představen jako stále inspirativní nadčasový myslitel, který rozvinul svou filozofickou antropologii a obecnou teorii výchovy na principech novokantovské kritické filozofie, a jako zastánce humanitního vzdělávacího ideálu. Analýza problematiky je doplněna o ideově rozporné vnímání Hessenova díla v českém pedagogickém prostředí, na které měly negativní vliv společenské a politické konflikty 20. století. Studie se opírá o metody teoretické analýzy primárních a sekundárních zdrojů a metody hermeneuticko-interepretativní.
Název v anglickém jazyce
Philosopher and pedagogue of culture SergeI Gessen and the idea of the university
Popis výsledku anglicky
This analytical study is dedicated to notable Russian philosopher in exile and theoretical pedagogue of culture Sergei Iosifovich Gessen (1887-1950), who is a somewhat forgotten personality in Czech pedagogy today. It aims to elaborate on those of Hessen's ideas which are at the heart of his concept of pedagogy and of the university as an institution, and which can provide an important frame of reference for the criticism of today’s instrumental approach to education and university reform. Gessen is presented as an ever-inspiring, timeless thinker who developed his philosophical anthropology and general theory of education on the principles of neo-Kantian critical philosophy, and as a representative of humanist educational ideals. The analysis is supplemented by a contradictory perception of Gessen's legacy in the Czech pedagogical environment, which has been negatively impacted by the social and political conflicts of the 20th century. The study employs theoretical analysis of primary and secondary sources, as well as hermeneutic-interpretive methods
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slavonic Pedagogical Studies Journal
ISSN
1339-8660
e-ISSN
1339-9055
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
22-41
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—