Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Filosof a pedagog kultury Sergej Hessen a idea univerzity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22810%2F22%3A43924255" target="_blank" >RIV/60461373:22810/22:43924255 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.pegasjournal.eu/2022_11_01_02.html" target="_blank" >http://www.pegasjournal.eu/2022_11_01_02.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.18355/PG.2022.11.1.2" target="_blank" >10.18355/PG.2022.11.1.2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Filosof a pedagog kultury Sergej Hessen a idea univerzity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Analytická studie je věnována ruskému exilovému filozofovi a teoretikovi pedagogiky kultury Sergeji Josifovičovi Hessenovi (1887-1950), který je v českém pedagogickém prostředí pozapomenutou osobností. Cílem je připomenout ty z Hessenových idejí, které stojí v jádru jeho pojetí pedagogiky a univerzity a které jsou i dnes důležitým referenčním rámcem kritiky instrumentálního pojetí vzdělávání a reformy univerzity. Hessen je představen jako stále inspirativní nadčasový myslitel, který rozvinul svou filozofickou antropologii a obecnou teorii výchovy na principech novokantovské kritické filozofie, a jako zastánce humanitního vzdělávacího ideálu. Analýza problematiky je doplněna o ideově rozporné vnímání Hessenova díla v českém pedagogickém prostředí, na které měly negativní vliv společenské a politické konflikty 20. století. Studie se opírá o metody teoretické analýzy primárních a sekundárních zdrojů a metody hermeneuticko-interepretativní.

  • Název v anglickém jazyce

    Philosopher and pedagogue of culture SergeI Gessen and the idea of the university

  • Popis výsledku anglicky

    This analytical study is dedicated to notable Russian philosopher in exile and theoretical pedagogue of culture Sergei Iosifovich Gessen (1887-1950), who is a somewhat forgotten personality in Czech pedagogy today. It aims to elaborate on those of Hessen&apos;s ideas which are at the heart of his concept of pedagogy and of the university as an institution, and which can provide an important frame of reference for the criticism of today’s instrumental approach to education and university reform. Gessen is presented as an ever-inspiring, timeless thinker who developed his philosophical anthropology and general theory of education on the principles of neo-Kantian critical philosophy, and as a representative of humanist educational ideals. The analysis is supplemented by a contradictory perception of Gessen&apos;s legacy in the Czech pedagogical environment, which has been negatively impacted by the social and political conflicts of the 20th century. The study employs theoretical analysis of primary and secondary sources, as well as hermeneutic-interpretive methods

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slavonic Pedagogical Studies Journal

  • ISSN

    1339-8660

  • e-ISSN

    1339-9055

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    22-41

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus