The Imitation of Brocade Fabrics in late Medieval AltarPieces from Transylvania
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F10%3A%230000074" target="_blank" >RIV/60461446:52810/10:#0000074 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Imitation of Brocade Fabrics in late Medieval AltarPieces from Transylvania
Popis výsledku v původním jazyce
This paper presents theresults of an integrated approach to the investigation of the techniques used by the painting workshops in Transylvania for the imitation of brocade fabrics. The investigation is carried out on a group of 12 largely unstudied LateGothic? Early Renaissance altarpieces built between 1450 ? 1540 in German and Hungarian communities, these being some of the oldest panel paintings preserved in Romania. Over the period 2005-2010 these paintings were, for the first time subjected to an extensive technical investigation by complementary analytical methods. The in situ investigation combines visual examination and extensive non invasive point measurements by portable X-ray fluorescence. The laboratory investigations included light microscopy ( visible and UV light), histochemical tests, scanning electron microscopy (SEM) with EDX spectrochemical microanalysis, and Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR). The study reveals the use of at least five types of brocade i
Název v anglickém jazyce
The Imitation of Brocade Fabrics in late Medieval AltarPieces from Transylvania
Popis výsledku anglicky
This paper presents theresults of an integrated approach to the investigation of the techniques used by the painting workshops in Transylvania for the imitation of brocade fabrics. The investigation is carried out on a group of 12 largely unstudied LateGothic? Early Renaissance altarpieces built between 1450 ? 1540 in German and Hungarian communities, these being some of the oldest panel paintings preserved in Romania. Over the period 2005-2010 these paintings were, for the first time subjected to an extensive technical investigation by complementary analytical methods. The in situ investigation combines visual examination and extensive non invasive point measurements by portable X-ray fluorescence. The laboratory investigations included light microscopy ( visible and UV light), histochemical tests, scanning electron microscopy (SEM) with EDX spectrochemical microanalysis, and Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR). The study reveals the use of at least five types of brocade i
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ACTA ARTIS ACADEMICA 2010 : THE STORY OF ART - ARTWORK CHANGES IN TIME
ISBN
978-80-87108-14-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
—
Název nakladatele
Akademie výtvarných umění, Praha
Místo vydání
Prague, Czech Republic
Místo konání akce
Prague
Datum konání akce
24. 11. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000288141200004