Instalace a instalace. Stanislav Kolíbal v kontextu umění 60. let
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F14%3A%230000190" target="_blank" >RIV/60461446:52810/14:#0000190 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Instalace a instalace. Stanislav Kolíbal v kontextu umění 60. let
Popis výsledku v původním jazyce
V 60. a 70. letech 20. století se instalační experimenty s formátem výstavy, které mezi válkami prováděla avantgardní hnutí od sovětských konstruktivistů po pozdní newyorské surrealisty, přetavily v závazné konvence, a instalace se emancipovala jako novéumělecké médium. Tato situace se odrazila i v Československu: v průběhu 60. let 20. století se u nás začal postupně proměňovat přístup k formátu výstavy výtvarného umění. Výstava už není souborem jednotlivých uměleckých děl, ale ve větší míře se začínápromýšlet jako specifické médium: je uměleckým gestem a zároveň smysluplným celkem. S tím se pojí i nový zájem o možnosti instalování výstav. Zmíněné desetiletí je také dobou, v níž se rozšiřuje prostorová instalace (nebo ?prostředí?) jako nový uměleckýdruh. Tyto dvě polohy, které v češtině spojuje slovo ?instalace?, se potkávají v tvorbě Stanislava Kolíbala (*1925).
Název v anglickém jazyce
Installation and Installations: Stanislav Kolíbal In the Context of Art of the Sixties
Popis výsledku anglicky
The installation experiments with the exhibition format conducted in the interwar period by avant-garde movements, from the Soviet Constructivists to the late New York Surrealists, congealed in the 1960s and 70s into fixed conventions and installation was emancipated as a new artistic medium. This situation was reflected also in Czechoslovakia: in the course of the 1960s the approach to the format of the fine art exhibition began gradually to transform. The exhibition no longer consisted of a collectionof individual works of art, but began to a greater extent to be conceived as a specific medium. It was an artistic gesture and a meaningful whole simultaneously. Also related to this was a new interest in the possibilities of installation of exhibitions. The decade in question was also a period in which spatial (or ?environmental?) installation spread as a new type of art. These two positions, which are linked by the word ?installation?, meet in the work of Stanislav Kolíbal (*1925).
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Lapidárium
ISBN
978-80-86863-78-8
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
34-57
Počet stran knihy
176
Název nakladatele
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—