Neinvazívní průzkum malířských výtvarných děl radiografickými a rentgen-fluorescenčními metodami
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F15%3A%230000203" target="_blank" >RIV/60461446:52810/15:#0000203 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Neinvazívní průzkum malířských výtvarných děl radiografickými a rentgen-fluorescenčními metodami
Popis výsledku v původním jazyce
Malířské dílo má obvykle poměrně složitou vnitřní strukturu utvořenou z mnoha po sobě jdoucích vrstev. Způsob nanášení vlastní malby a její materiálové složení charakterizuje tzv. techniku malby. Postup, jakým malba vznikla, se v průběhu historie mění. Jednotlivá díla nesou znaky různých malířských postupů, změny v kompozici malby, druhotné zásahy. Popis techniky malby je pro studium malířských děl zásadní, neboť souvisí s dobou, místem vzniku díla i jeho autorem. Nejpřesnějšího popisu techniky malby lze dosáhnout při odebrání mikro-vzorků a studiu mikro-stratigrafie, nicméně odběr vzorků představuje destruktivní zásah do díla. Proto v poslední době dochází k velkému rozvoji neinvazivních metod, které žádným způsobem integritu díla nenarušují. Některé neinvazivní metody se již běžně při restaurátorském průzkumu používají – např. fotografování ve viditelném a UV světle, infračervené fotografování a/nebo reflektografie, příp. rentgenová radiografie. Tato monografie si klade za cíl představit nejnovější poznatky v oblasti metod založených na rentgenovém záření, jejich přínos i možné nástrahy, které mohou vyvstat zejména při interpretaci získaných dat. Zejména podrobně jsou rozebírány rentgenová radiografie (včetně použití nejnovější generace materiálově citlivých detektorů) a rentgen-fluorescenční metody (včetně velkoplošného prvkového mapování).
Název v anglickém jazyce
Non-invasive survey of painted works of art by X-ray radiographic and X-ray fluorescence methods
Popis výsledku anglicky
A painted work of art commonly has an intricate inner structure composed of a number of consecutive layers. The way the paint was applied and its material composition characterises the so-called painting technique. The procedure of a painting’s creation evolves in time. The paintings bear signs of different painting approaches, changes in painting’s composition as well as secondary interventions. In the study of painted artworks, the description of a painting technique is crucial as it is closely related to the period, place of creation of the painting as well as to the painter. The most precise description of the painting technique can be achieved through micro-sampling and the study of micro-stratigraphy; however, the sampling is a destructive procedure. That is why one could observe a recent boom in the development of non-invasive methods, which do not compromise the integrity of the artwork. Some of the non-invasive methods are regularly being used during restoration/conservation survey – e.g., photographs in visible, UV or infrared light, infrared reflectography, eventually X-ray radiography. This monograph presents the most recent findings in the field of methods based on X-ray radiation, their benefits as well as drawbacks which may arise especially during data interpretation. The main focus is placed on X-ray radiography (including the employment of the newest generation of material sensitive detectors) and X-ray fluorescence analysis (including large-area elemental mapping).
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DF12P01OVV048" target="_blank" >DF12P01OVV048: Nová mobilní zařízení, laboratoř a metodika pro nedestruktivní materiálovou analýzu výtvarného umění v kontextu ochrany kulturního dědictví</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87108-60-4
Počet stran knihy
176
Název nakladatele
Akademie výtvarných umění v Praze
Místo vydání
Praha, Česká Republika
Kód UT WoS knihy
—