Peter Bürger, Teorie avantgardy. Stárnutí moderny. Stati o výtvarném umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F15%3A%230000228" target="_blank" >RIV/60461446:52810/15:#0000228 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Peter Bürger, Teorie avantgardy. Stárnutí moderny. Stati o výtvarném umění
Popis výsledku v původním jazyce
Pátý svazek Edice VVP AVU, připravený editorem Václavem Magidem. Teorie avantgardy (1974) Petera Bürgera je jedním z nejvýznamnějším příspěvků k reflexi rozporuplných tendencí působících v rámci moderního umění. Bürger charakterizuje avantgardní hnutí první poloviny dvacátého století jako útok na instituci umění, vedený cílem sloučit umění v životní praxí. Tato avantgardní intence se podle Bürgera projevuje zejména v podobě produkce tzv. ?neorganických? uměleckých děl. Bürger konstatuje, že avantgardy ve svých záměrech ztroskotaly, přesto jim ale přisuzuje roli zásadního zlomu ve vývoji moderního umění. Historický význam avantgardy tkví podle Bürgera v tom, že umožnila rozpoznat rozhodující vliv normativního rámce instituce umění na společenský účinekuměleckých děl. Převládající funkce, kterou tato instituce plní v buržoazní společnosti, je dána principem autonomie: tím, že se umění vyděluje z životní praxe, staví se sice do opozice ke společnosti, ale současně se vzdává možnosti na n
Název v anglickém jazyce
Peter Bürger, Theory of the Avant-Garde. The Aging of Modernism
Popis výsledku anglicky
The fifth volume of the AVU Research Centre series by Václav Magid (ed). Peter Bürger?s Theory of the Avant-Garde (1974) is an essential contribution to the reflexion of the contradictory tendencies at work within modern art. Bürger characterizes the avant-garde movements of the first half of the twentieth century as an attack on the institution of art, guided by the aim to merge art and life praxis. According to Bürger, this avant-garde intention manifests itself primarily in the form of the productionof ?inorganic? artworks. Bürger maintains that avant-gardes have failed in their aspirations, yet nonetheless grants them the role of a fundamental break in the development of modern art. In Bürger?s view, the avant-gardes? historical importance residesin the fact that they have made recognizable the normative frame of art as an institution and its decisive influence on the social import of artworks. The overarching function of art as an institution in bourgeois society is determined b
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87108-59-8
Počet stran knihy
345
Název nakladatele
Akademie výtvarných umění v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—