Československý pavilon na Expo 70: Unikátní počin i nevyužitá příležitost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A_____%2F21%3AN0000043" target="_blank" >RIV/60461446:_____/21:N0000043 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Československý pavilon na Expo 70: Unikátní počin i nevyužitá příležitost
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace na 320 stranách představuje architekturu v průběhu celého století, od japonských staveb Jana Letzela, Bedřicha Feuersteina a zejména Antonína Raymonda, jenž je označován za jednoho ze zakladatelů moderní architektury v Japonsku, až po aktuální tvorbu mladé generace. Čtenáři se seznámí s ohlasy japonské tvorby u české avantgardy, vlivem vily Kacura v poválečném období, urbanistickým vývojem japonských velkoměst, utopickými vizemi superstruktur tyčících se nad městy ze šedesátých let, vztahem k umění nebo postojem k tradiční architektuře, regionalismu či udržitelnosti. Prostor je věnován také úspěšnému československému pavilonu na Expo 70 v Ósace, významu sklářského umění, reflexi japonských zahrad, ale rovněž estetice a architektuře čajového obřadu, památkové péči nebo specifickému pojetí prostoru ma. Vyjmenované tematické okruhy doprovází rovněž řada reprodukcí uměleckých děl a fotografií českých a japonských autorů. Čtenářsky zajímavé může být několik kapitol pojatých formou rozhovoru s architekty i teoretiky, například exkluzivní interview s Fudžimorim Terunobuem a Vladimírem Šlapetou. Text se zabývá pavilonem ČSSR pro Expo 70 v japonské Ósace od architektů Viktora Rudiše, Aleše Jenčeka a Vladimíra Pally. Zasazuje jej do širšího kontextu světové výstavy i do kontextu předchozích prezentací našeho státu na přehlídkách Expo. Popisuje peripetie příprav, koncepci výstavy a celek interpretuje z pohledu kulturně-politických událostí na konci 60. let v Československu. Klade si též otázku, jakým způsobem pavilon stimuloval zájem Japonců o československé umění a architekturu a naopak, zda Čechoslováky díky Expo 70 začalo více přitahovat Japonsko.
Název v anglickém jazyce
Czechoslovak Pavilion at Expo 70: A unique achievement and a missed opportunity
Popis výsledku anglicky
The text deals with the Czechoslovak pavilion for Expo 70 in Osaka, Japan, designed by architects Viktor Rudiš, Aleš Jenček, and Vladimír Palla. It places it in the broader context of the world exhibition and the context of previous presentations of our country at Expo shows. It describes the peripeties of the preparations, and the conception of the exhibition and interprets the whole from the perspective of cultural and political events in the late 1960s in Czechoslovakia. It also asks how the pavilion stimulated Japanese interest in Czechoslovak art and architecture and, conversely, whether Czechoslovaks became more attracted to Japan thanks to Expo 70.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
1920-2020 Praha - Tokio: Vlivy, paralely, tušení společného
ISBN
978-80-88161-15-8
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
158–171
Počet stran knihy
320
Název nakladatele
Galerie Jaroslava Fragnera
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—