Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

(Ne)viditelná architektura výstav. Kolíbal – Příhoda – Lang

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A_____%2F22%3AN0000008" target="_blank" >RIV/60461446:_____/22:N0000008 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    (Ne)viditelná architektura výstav. Kolíbal – Příhoda – Lang

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text se zabývá výstavním designem neboli architekturou výstav jako jednou z infrastruktur umění. Byť se jedná o ryze hmotnou součást výstavy, je viditelná i neviditelná zároveň. Z pohledu diváka by mělo být v pořádku, že se nestaví do popředí a neruší recepci uměleckých děl. Není ale málo „viditelná“ i pro historiky a historičky umění? Formální podoba výstavy má svou vlastní historii a vývoj, a především aktivně přispívá k interpretaci vystaveného. České prostředí si vždy zakládalo na tradici výstavnictví, speciálního oboru, jenž způsoby vystavování zprofesionalizoval a rozvíjel. Jak díla prezentovat se později stalo i tématem přímo ve výtvarném umění. nejméně od 60. let 20. století se rolí architektů výstav ujímají také výtvarní umělci. Linie započatá Stanislavem Kolíbalem přešla přes jeho žáka Jiřího Příhodu na mladší generaci, zejména Příhodových žáků v čele s Dominikem Langem. Zmínění umělci občas svou utilitární roli navíc překračovali a překračují ve prospěch autorského gesta.

  • Název v anglickém jazyce

    (In)visible architecture of exhibitions. Kolíbal - Příhoda - Lang

  • Popis výsledku anglicky

    The text deals with exhibition design or exhibition architecture as one of the infrastructures of art. Although it is a purely material part of an exhibition, it is both visible and invisible at the same time. From the viewer's point of view, it should be okay that it does not come to the fore and interfere with the reception of the artwork. But isn't it also not "visible" enough for art historians and art historians? The formal form of the exhibition has its history and development, and above all, it actively contributes to the interpretation of what is exhibited. The Czech environment has always been based on the tradition of the exhibition, a particular field that has professionalized and developed the ways of displaying. How to present works later became a topic in the visual arts. Since at least the 1960s, visual artists have also taken on the role of exhibition architects. The line started by Stanislav Kolíbal passed through his pupil Jiří Příhoda to the younger generation, especially Příhoda's pupils led by Dominik Lang. Moreover, the artists mentioned above have sometimes transcended their utilitarian role in favor of the authorial gesture.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Infrastruktury (dějin) umění: sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem

  • ISBN

    978-80-88283-73-7

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    227–240

  • Počet stran knihy

    473

  • Název nakladatele

    Fakulta umění a designu UJEP a Uměleckohistorická společnost a nakladatelství Artefactum

  • Místo vydání

    Praha, Ústí nad Labem

  • Kód UT WoS kapitoly