(Ne)viditelná architektura výstav. Kolíbal – Příhoda – Lang
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A_____%2F22%3AN0000008" target="_blank" >RIV/60461446:_____/22:N0000008 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
(Ne)viditelná architektura výstav. Kolíbal – Příhoda – Lang
Popis výsledku v původním jazyce
Text se zabývá výstavním designem neboli architekturou výstav jako jednou z infrastruktur umění. Byť se jedná o ryze hmotnou součást výstavy, je viditelná i neviditelná zároveň. Z pohledu diváka by mělo být v pořádku, že se nestaví do popředí a neruší recepci uměleckých děl. Není ale málo „viditelná“ i pro historiky a historičky umění? Formální podoba výstavy má svou vlastní historii a vývoj, a především aktivně přispívá k interpretaci vystaveného. České prostředí si vždy zakládalo na tradici výstavnictví, speciálního oboru, jenž způsoby vystavování zprofesionalizoval a rozvíjel. Jak díla prezentovat se později stalo i tématem přímo ve výtvarném umění. nejméně od 60. let 20. století se rolí architektů výstav ujímají také výtvarní umělci. Linie započatá Stanislavem Kolíbalem přešla přes jeho žáka Jiřího Příhodu na mladší generaci, zejména Příhodových žáků v čele s Dominikem Langem. Zmínění umělci občas svou utilitární roli navíc překračovali a překračují ve prospěch autorského gesta.
Název v anglickém jazyce
(In)visible architecture of exhibitions. Kolíbal - Příhoda - Lang
Popis výsledku anglicky
The text deals with exhibition design or exhibition architecture as one of the infrastructures of art. Although it is a purely material part of an exhibition, it is both visible and invisible at the same time. From the viewer's point of view, it should be okay that it does not come to the fore and interfere with the reception of the artwork. But isn't it also not "visible" enough for art historians and art historians? The formal form of the exhibition has its history and development, and above all, it actively contributes to the interpretation of what is exhibited. The Czech environment has always been based on the tradition of the exhibition, a particular field that has professionalized and developed the ways of displaying. How to present works later became a topic in the visual arts. Since at least the 1960s, visual artists have also taken on the role of exhibition architects. The line started by Stanislav Kolíbal passed through his pupil Jiří Příhoda to the younger generation, especially Příhoda's pupils led by Dominik Lang. Moreover, the artists mentioned above have sometimes transcended their utilitarian role in favor of the authorial gesture.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Infrastruktury (dějin) umění: sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem
ISBN
978-80-88283-73-7
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
227–240
Počet stran knihy
473
Název nakladatele
Fakulta umění a designu UJEP a Uměleckohistorická společnost a nakladatelství Artefactum
Místo vydání
Praha, Ústí nad Labem
Kód UT WoS kapitoly
—