Vesmír v hlavě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A_____%2F23%3AN0000028" target="_blank" >RIV/60461446:_____/23:N0000028 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://avu.cz/publikace/pavla-scerankova-vesmir-v-hlave" target="_blank" >https://avu.cz/publikace/pavla-scerankova-vesmir-v-hlave</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vesmír v hlavě
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace Vesmír v hlavě předkládá obraz umělecké tvorby slovenské sochařky Pavly Scerankové v posledním desetiletí. Prostřednictvím textů britské kritičky Chloe Stead a českého kurátora Jana Zálešáka je rozvrstvena do tematických kapitol, které přináší vhled do autorčina bohatého sochařského a vizuálního jazyka. Pavla Sceranková (*1980) přináší do oblasti sochařské a objektové tvorby nový autorský jazyk a výraz; novou koncepci, navazující na silný odkaz postmoderního, ale zároveň i neokonceptuálního prostorového umění. Vytváří sochařské objekty a instalace vyznačující se minimalistickou čistotou a citlivým vztahem k danému místu. Jinou polohou její tvorby je vytváření objektů, v nichž je zakomponován prvek akce, které vyzývají diváka k interakci. Někdy nabývají podoby videa, či spíše videosochy, která stojí na pomezí performance, animované sochy a autonomního videa. Vyjadřují existenciální vztah člověka k prostředí, ve kterém žije a se kterým se konfrontuje. V obsahové rovině se Pavla Sceranková intenzivně zabývá reflexí lidského vnímání, pamětí a individuálním prožíváním okolního světa. Vychází z osobního prožitku a zkoumá způsob, jak se tento prožitek uchoval v paměti, respektive jaký tvar nabyl. Autorka tematizuje fenomén vnímání, prožívání aktu vnímání, vztah vnímání ke vnímanému světu a vědomí aktu vnímání. Studovala v letech 2000–2006 na Akademii výtvarných umění v Praze, kde v roce 2011 úspěšně ukončila doktorské studium. V rámci stipendijních pobytů absolvovala roční stáž u prof. Tony Gragga v Berlíně. V letech 2010–2015 působila jako akademický pracovník na Katedře výtvarné výchovy a textilní tvorby Univerzity Hradec Králové. V současné době vede s Dušanem Zahoranským vlastní Ateliér intermediální tvorby na pražské Akademii výtvarných umění. Autorkou grafického designu je Adéla Svobodová. Kniha vychází v česko-anglické verzi.
Název v anglickém jazyce
Universe in the Head
Popis výsledku anglicky
The publication The Universe in the Head presents a picture of the artistic work of Slovak sculptor Pavla Sceranková in the last decade. Through texts by British critic Chloe Stead and Czech curator Jan Zálešák, it is divided into thematic chapters that provide insight into the artist's rich sculptural and visual language. Pavla Sceranková (*1980) brings a new authorial language and expression to the field of sculpture and object making; a new conception, building on the strong legacy of postmodern, but also neo-conceptual spatial art. He creates sculptural objects and installations characterized by minimalist purity and a sensitive relationship to the site. Another aspect of her work is the creation of objects that incorporate an element of action, inviting the viewer to interact. Sometimes they take the form of a video, or rather a video sculpture, which stands between performance, animated sculpture and autonomous video. They express the existential relationship of a person to the environment in which he lives and with which he confronts. In terms of content, Pavla Sceranková is intensively concerned with the reflection of human perception, memory and individual experience of the surrounding world. She draws on personal experience and examines the way in which this experience is preserved in memory, or what form it has taken. The author thematizes the phenomenon of perception, the experience of the act of perception, the relation of perception to the perceived world, and the consciousness of the act of perception. She studied from 2000-2006 at the Academy of Fine Arts in Prague, where she successfully completed her doctoral studies in 2011. As part of her scholarship, she completed a one-year internship with Prof. Tony Gragg in Berlin. In 2010-2015 she worked as an academic at the Department of Art Education and Textile Design at the University of Hradec Králové. Currently, she runs her own Studio of Intermedia Art at the Academy of Fine Arts in Prague with Dušan Zahoranský. The author of the graphic design is Adéla Svobodová. The book is published in Czech-English version.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-88366-32-4
Počet stran knihy
290
Název nakladatele
Akademie výtvarných umění v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—