Henry Moore a československé umění po roce 1945
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A_____%2F24%3AN0000015" target="_blank" >RIV/60461446:_____/24:N0000015 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://vvp.avu.cz/knihy/henry-moore-a-ceskoslovenske-umeni-po-roce-1945/" target="_blank" >https://vvp.avu.cz/knihy/henry-moore-a-ceskoslovenske-umeni-po-roce-1945/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Henry Moore a československé umění po roce 1945
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace Henry Moore a československé umění po roce 1945 sleduje v širokém politicko-společenském a uměleckohistorickém záběru vliv britského umělce Henryho Moora (1898–1986) na československé sochařství druhé poloviny 20. století. V podrobné chronologii a dvou odborných studiích zkoumá diplomatický rámec i další mechanismy provázející prezentaci a přijímání umělcovy tvorby v kontextu kulturní studené války, ale také vývoje sochařství ve specifických podmínkách státního socialismu. Kniha si klade otázku po stylotvorném vlivu Henryho Moora a zároveň zkoumá historii autorových výstav v bývalém východním bloku. Publikace vyšla u příležitosti stejnojmenné výstavy, uspořádané Galerií moderního umění v Hradci Králové (2024–2025). Klíčovými součástmi knihy jsou dvě odborné studie, které se vzájemně doplňují: Zuzana Krišková ve svém textu „Ozvěny díla Henryho Moora v Čechách a na Moravě ve druhé polovině 20. sto-letí“ zasazuje podněty vzešlé z Moorovy tvorby do vývojové linie československého sochařství. Lujza Kotočová v příspěvku „Za hranicí sochařství: Henry Moore a diplomatické aspekty jeho výstav v Československu“ poukazuje jak na institucionální, tak na politické podmínky organizace autorových výstav. Pro komplexnost pohledu je tato publikace dále rozšířena o podrobnou tematickou bibliografii a bohatě ilustrovanou chronologii (kapitoly „Časová osa: Československo“ a „Časová osa: východní blok“), která otázku reflexe Moorovy tvorby vztahuje k celé řadě určujících událostí. Časové vymezení této osy je rámováno roky 1945 a 1993, tedy koncem druhé světové války a zatím poslední výstavou autora, jež se konala v Praze a Bratislavě v prvním roce existence samostatného Česka a Slovenska. Závěrečná kapitola potom prostřednictvím seznamu vystavených děl a vybraných reprodukcí dokumentuje stejnojmennou výstavu konanou v GMU.
Název v anglickém jazyce
Henry Moore and Czechoslovak Art after 1945
Popis výsledku anglicky
The publication Henry Moore and Czechoslovak Art after 1945 traces the influence of the British artist Henry Moore (1898-1986) on Czechoslovak sculpture in the second half of the 20th century in a broad political, social and art historical perspective. In a detailed chronology and two specialist studies, it explores the diplomatic framework and other mechanisms accompanying the presentation and reception of the artist's work in the context of the cultural Cold War, but also the development of sculpture under the specific conditions of state socialism. The book questions Henry Moore's stylistic influence while exploring the history of the artist's exhibitions in the former Eastern Bloc. The book was published on the occasion of the exhibition of the same name, organized by the Gallery of Modern Art in Hradec Kralove (2024-2025). Zuzana Krišková's text "Echoes of Henry Moore's Work in Bohemia and Moravia in the Second Half of the 20th Century" places the impulses arising from Moore's work in the developmental line of Czechoslovak sculpture. Lujza Kotočová, in her contribution "Beyond Sculpture: Henry Moore and the Diplomatic Aspects of His Exhibitions in Czechoslovakia", points out both the institutional and political conditions for the organisation of the artist's exhibitions. For a comprehensive view, this publication is further expanded by a detailed thematic bibliography and a richly illustrated chronology (chapters "Timeline: Czechoslovakia" and "Timeline: Eastern Bloc"), which relates the question of reflecting on Moore's work to a number of defining events. The timeline is framed by the years 1945 and 1993, i.e. the end of the Second World War, and the artist's last exhibition to date, which took place in Prague and Bratislava in the first year of the existence of an independent Czech Republic and Slovakia. The final chapter then documents the exhibition of the same name held at the GMU through a list of exhibited works and selected reproductions.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87605-98-1
Počet stran knihy
142
Název nakladatele
Galerie moderního umění v Hradci Králové
Místo vydání
Hradec Králové
Kód UT WoS knihy
—