Prostorová dezorientace a posturografie v letectví
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F03%3A%230000014" target="_blank" >RIV/61382981:_____/03:#0000014 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Spatial disorientation and posturography in aviation
Popis výsledku v původním jazyce
Spatial disorientation continues to be a large problem in military and civilian aviation. Spatial disorientation training remains the main solution of copying with this effect. The most of this training can be done at a special trainer. Static posturographic (stabilometric) measurement of 163 pilots was realized. 50 pilots were evaluated with eyes open and the other 50 pilots with eyes closed. Parameters of Way, Area, AnterioPosterior/Lateral Rate (APLR), Romberg Way and Romberg Area (RA) were measured.Statistical evaluation (Kruskal-Wallis test) was done for comparison of pilots of different types of aircraft (fast jet, helicopter, transport) and pilots´ candidates (PC). Age of pilot was also taken into consideration. Parameter of APLR shows significantly lower value at PC group than at the other groups. RA was higher above age of 35 years. We did not find significant difference between pilots of different types of aircraft.
Název v anglickém jazyce
Spatial disorientation and posturography in aviation
Popis výsledku anglicky
Spatial disorientation continues to be a large problem in military and civilian aviation. Spatial disorientation training remains the main solution of copying with this effect. The most of this training can be done at a special trainer. Static posturographic (stabilometric) measurement of 163 pilots was realized. 50 pilots were evaluated with eyes open and the other 50 pilots with eyes closed. Parameters of Way, Area, AnterioPosterior/Lateral Rate (APLR), Romberg Way and Romberg Area (RA) were measured.Statistical evaluation (Kruskal-Wallis test) was done for comparison of pilots of different types of aircraft (fast jet, helicopter, transport) and pilots´ candidates (PC). Age of pilot was also taken into consideration. Parameter of APLR shows significantly lower value at PC group than at the other groups. RA was higher above age of 35 years. We did not find significant difference between pilots of different types of aircraft.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
KA - Vojenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/OBULZ20030001" target="_blank" >OBULZ20030001: GYRO - Optimalizace letecko-lékařského výcviku prostorové dezorientace pilotů AČR</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2003
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 3rd international posture symposium
ISBN
—
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
62-62
Název nakladatele
Slovak Academy of Science, Bratislava
Místo vydání
Smolenice
Místo konání akce
Smolenice
Datum konání akce
6. 9. 2003
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—