Počítač jako živý instrumentální part
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F13%3A%230000294" target="_blank" >RIV/61384984:51110/13:#0000294 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.opusmusicum.cz" target="_blank" >http://www.opusmusicum.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Počítač jako živý instrumentální part
Popis výsledku v původním jazyce
Role počítače jakožto partnera hudebníků a skladatelů při živé performance se za poslední dvě dekády zásadně proměnila. Z dominantního robota se stále více stává nenápadná, či dokonce neviditelná součást koncertního pódia, zpravidla připravená reagovat na přirozenou gestiku lidského těla, kterou vysílá hudebník. Doby, kdy se skladatelé a hudebníci přizpůsobovali dobovému počítačovému paradigmatu, jsou ty tam. Do popředí se momentálně dostává hledání strategií, které zkoušejí nechat počítač inteligentněreagovat na přirozené hudební gesto. Spectral shapes je název mého autorského work-in-progress, v němž hledám cesty, jak v reálném čase rozeznívat počítačové prostředí zcela v závislosti na hudebních parametrech konkrétní hudební performance. Počítač naslouchá zvuku hudebního nástroje, na který hraje živý hudebník a na základě komplexních hudebních strategií vytváří hudebníkovi jakéhosi virtuálního partnera na koncertním pódiu. Studie rozkrývá právě komplex hudebně technologických strate
Název v anglickém jazyce
Computer as live instrumental voice
Popis výsledku anglicky
A computer in musicians? hands more often becomes a virtual instrument on the background which is prepared to response to natural musical behavior of an interpret. In their relationship to computers, musicians and composers seek the place for traditionalnotions as musical gesture and virtuosity. This text first tries to find historical motivation for this shift within musical interaction with computers and later continues to outline the genesis of one of the actual author?s solution ? the open electro-acoustic composition Spectral Shapes. The text stresses the priority of compositional intentions over technology points which recently play rather a secondary role from the viewpoint of a composer.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus Musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
2013
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
6 - 16
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—