Hudba jako umělecký obraz. K názorům Antonína Sychry, estetika a teoretika socialistického realismu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F14%3A%230000354" target="_blank" >RIV/61384984:51110/14:#0000354 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hudba jako umělecký obraz. K názorům Antonína Sychry, estetika a teoretika socialistického realismu
Popis výsledku v původním jazyce
Antonín Sychra (1918-1969) byl vůdčí osobností české hudební estetiky a kritiky 50. až 70. let minulého století. Po Otakaru Hostinském a Otakaru Zichovi měla česká hudební věda v Sychrovi další výraznou, byť v mnohém rozporuplnou osobnost. Na jedné straně talentovaný vědec zakládající obecné názory na hlubokém, empirickém výzkumu. Na straně druhé velmi ambiciózní člověk a velký demagog, který po Únoru 1948 tvrdým způsobem prosazoval jedinou, normativně omezenou linii socialistického realismu v duchu ždanovovské ideologie. Jako vědec prošel složitým názorovým vývojem. V raném období byl silně ovlivněn svým učitelem Janem Mukařovským a pražskou strukturalistickou jazykovědou. Po Únoru se nechal ovlivnit Nejedlým a sovětskou estetikou a iniciativně se zapojil do kritiky minulosti a budování socialistického zítřka. Sychra byl vědcem s velkými jazykovými schopnostmi, měl rozhled po soudobé literatuře, v zahraničí byl brán jako reprezentant české hudební vědy. Jako pedagog upoutával hudebník
Název v anglickém jazyce
Music as an artistic image. To the thinking of Antonín Sychra, aesthetician and theoretician of the Socialist Realism
Popis výsledku anglicky
Antonín Sychra (1918-1969) was a leading person of Czech music aesthetics and criticism of the 50´s and 60´s of last century. After Otakar Hostinský and Otakar Zich, Sychra was another significant figure of Czech music aesthetic. He went through a complicated ideological development. In his early years, he was strogly influenced by his teacher Jan Mukařovský and Prague linguistics structuralism. After February 1948 he was influenced by Zdeněk Nejedlý and Soviet ?Zhdanov aesthetic?. Sychra was a scientist with great language abilities, he was well acquianted with contemporary literature and he was viewed as a representative of Czech musicology. The monumental treatise Estetika Dvořákovy symfonické tvorby, written between 1953 and 1959, was his prime scientific work. In that time, he already started to return from the ideological promotion of Socialistic Realism to structuralist principles of research.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus Musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
46; 2014
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
48-65
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—