Vliv mechanistické filosofie na formování základů hudební harmonie na pozadí dobového estetického sporu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F16%3AN0000101" target="_blank" >RIV/61384984:51110/16:N0000101 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv mechanistické filosofie na formování základů hudební harmonie na pozadí dobového estetického sporu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek rozvíjí téma studie „Rameauovo objevování harmonie“, která byla uveřejněna v časopisu Ars-pro-toto v č. 1-2, roč. I, 2012. Aktuální studie se zaměřuje na vliv mechanistické filosofie a dědictví karteziánského myšlení při koncipování Rameauovy nové teorie hudební harmonie a paralelně sleduje dobovou kritiku této koncepce. Vznikající estetický spor tak tvoří pozadí, na kterém jsou prezentovány zcela rozdílné filosofické přístupy v interpretaci termínu „příroda“ u hlavních reprezentantů těchto kontrárních koncepcí: Rameaua a Rousseaua. Studie se pokouší prokázat, že právě odlišné pojetí podstaty „přírody“ tvoří základ pro pochopení obsahu dobového estetického sporu, který se z hlediska dobové kompoziční praxe promítl do zcela kontrárního hodnocení kvalit francouzské a italské hudby.
Název v anglickém jazyce
The influence of the mechanistic philosophy on the formation of the foundations of musical harmony on a background of the aesthetic dispute
Popis výsledku anglicky
Contribution develops the theme of "Rameau's Discovery of Musical Harmony", which was published in the journal Ars-pro-toto (1-2, I, 2012). The current paper focuses on the influence of mechanistic philosophy and legacy of Cartesian thinking in conceiving a new theory Rameau's musical harmony, and parallel interprets the contemporary critique of this concept. The emerging aesthetic dispute so form a background on which they are presented a completely different philosophical approaches to the interpretation of the term "nature" for the main representatives of these conflicting concepts: Rameau and Rousseau. A study is trying to show that just a different conception of the essence "nature" is the basis for understanding the aesthetic dispute. This dispute from the viewpoint contemporary compositional practice showed itself in a completely contradictory evaluation of quality French and Italian music.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ars pro toto
ISSN
1338-6913
e-ISSN
—
Svazek periodika
V.
Číslo periodika v rámci svazku
2 2016
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
5-11
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—