Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hudební řeč albánských skladatelů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000121" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000121 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://fmu.aku.sk/images/publikacie/AFA_32018_ISSN_2453-9694.pdf" target="_blank" >https://fmu.aku.sk/images/publikacie/AFA_32018_ISSN_2453-9694.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hudební řeč albánských skladatelů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Soudobá hudba hraje v Albánii velmi důležitou roli. I když mnoho albánských skladatelů se snaží stále najit svou cestu, je už několik z nich, kteří tuto cestu našli, jako například A. Peçi, Z. Ballata, Th. Simaku a další. I mladá generace skladatelů má k soudobé hudbě kladný vztah a její skladatelská tvorba je oceněná i mimo albánské hranice, například A. Naçi, D. Zymberi a další. U albánských soudobých autorů, i když lze najít národní prvky, jsou tyto prvky většinou skryté nebo tak přepracované, že jsou volným poslechem téměř nepoznatelné. Mnoho soudobých albánských skladatelů používá oblíbené intervaly jihoalbánské polyfonie, kde měl velmi důležité místo interval septimy a jeho převraty. Nejvýrazněji je tento interval zastoupen v hudbě A. Peçiho, který jej nazývá oi-interval, ale také u V. Toleho, A. Naçiho a dalších. U hybných skladeb pak jsou skladatelé nejspíše inspirováni instrumentální lidovou tvorbou, ovšem na rozdíl od minulého období, kdy byly příznačné rytmické figury a metrum, jsou dnes skladatelé inspirováni spíše jejími pravidly nebo občas její melodikou, která však je přepracovaná soudobými technikami. Také rytmy jako 5/8 nebo 7/8 se často vyskytují, ale už u mnoha skladatelů jen jako náznak (například Ballata) a u jiných jsou nahrazené jinými rytmickými kombinacemi (například Peçi). Momentálně je u albánských skladatelů možné vnímat jasnou inspiraci hudebním folklorem jižní Albánie, kde polyfonie a vůbec vícehlasé myšlení hraje důležitější roli než rytmická složka. To možná kvůli tomu, že se s mody, nebo se specifickými intervaly, může lépe či snadněji pracovat a je vhodné je využívat v soudobém skladatelském myšlení. Dalším důvodem může být, že využití albánských rytmů patří hlavně do taneční hudby, která v soudobé tvorbě už místo nenašla. Albánská soudobá hudba je zajímavá́ kombinace mezi evropským hudebním myšlením a albánským hudebním myšlením. Stojí za povšimnutí, a to nejen z analytického hlediska, ale i z pohledu hudebního nebo obsahového.

  • Název v anglickém jazyce

    Musical language of Albanian composers

  • Popis výsledku anglicky

    Contemporary music has an important role in Albania. Many Albanian composers are still trying to find their way, however there are also some of them, who already did find it - A. Peçi, Z. Ballata, Th. Simaku - to name a few. The new generation of composers, such as A. Naçi or D. Zymberi, have a positive relation to contemporary music and their compositions are well-appreciated even abroad. It’s still possible to find national elements in the music of Albanian contemporary composers, but they are so overworked, that are almost unknowable even to a music-trained listener. For compositions with a faster tempo, Albanian composers get inspiration from instrumental folk music. However, unlike in the communist era, when the rhythm and meter where symptomatic, nowadays they are more inspired by its rules and sometimes its melody, which are of course used in contemporary music techniques. Rhythms, like 5/8 or 7/8, are still common, but in the music of some composers, for example Ballata’s, just as a hint, and in others, Peçi’s for instance, as part of new rhythmic combinations. At the moment, there is clear inspiration from the music of Southern Albania, where polyphony and polyphonic thinking as such, are more important than the rhythmic element. This may be due to the fact, that in contemporary music thinking, it’s more practical to work with specific modes and intervals. Another reason could be, that Albanian rhythms are characteristic for dance music, which didn’t find any place in the Albanian modern music. Many of the composers use popular intervals of the South Albanian polyphony, called Iso-polyphony, due to the pedal called Iso. For example, there is a wide use of the seventh and its inversions, who have a very important role in this type of music. This interval is used abundantly in the music of A. Peçi, which calls it the oi-interval, but also in the music of other composers, such as V. Tole or A. Naçi. Albanian contemporary music it’s an interesting combination of Albanian and European musical thinking in the context of Western European classical music. It is worth noting, both from an analytical, as well as from an aesthetic point of view.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ad Fontes Artis

  • ISSN

    2453-9694

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2018

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3/2018

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    102-117

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus