Kde je přesah hlasové edukace do hlasové reedukace/ rehabilitace?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F19%3AN0000070" target="_blank" >RIV/61384984:51110/19:N0000070 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.hamu.cz/cs/veda-a-vyzkum/vedecka-pracoviste/marc/prehled-publikacni-cinnosti/" target="_blank" >https://www.hamu.cz/cs/veda-a-vyzkum/vedecka-pracoviste/marc/prehled-publikacni-cinnosti/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kde je přesah hlasové edukace do hlasové reedukace/ rehabilitace?
Popis výsledku v původním jazyce
V současné době se na poli rehabilitace a reedukace potkává několik skupin terapeutů: jsou to lékaři (foniatři, ORL), logopedi, fyzioterapeuti, pedagogové hlasových disciplín a psychologové. Všechny tyto skupiny mají poněkud rozdílné spektrum klientů a tudíž se nesetkávají se všemi typy hlasových problémů. Z toho také vyplývá rozdílná strategie v hodnocení stavu klienta, v očekávání výsledků terapie a především ve voleném přístupu ke klientovi/pacientovi. Pedagogové hlasových disciplín jsou primárně školeni k hlasové edukaci a hlasovému tréninku, který by měl rozvíjet umělecký potenciál daného studenta. Hlasové techniky, které používají, jsou tedy především určeny pro zdravý hlas, který je schopen vývoje. Každý hlasový pedagog se ale během své praxe potkává s hlasovými problémy svých žáků/klientů a musí na ně reagovat. Nejčastější problémy, vyplývají ze špatného používání hlasu, z přemáhání, absence vhodné hlasové techniky a nedostatečné hlasové hygieny. Pedagog by měl být schopen najít cestu, jak zrehabilitovat funkční lehčí hlasovou vadu či problém, vzniklý ze špatného použití hlasu či techniky. Pokud je problém vážnější, nebo se jej nedaří jednoduše odstranit, je zde nezbytná role lékaře, který by měl odborným vyšetřením posoudit, stav pacienta, určit pravděpodobnou příčinu problémů, či alespoň vyloučit vážnější příčiny. Hlasovým obtížím je důležité především předcházet, zde je role hlasového pedagoga/terapeuta klíčová. Měl by klientovi navrhnout co nejúčinnější postup nejen pro hlasový rozvoj, ale také pro získání trvalé hlasové odolnosti . Je důležité zmínit také vzdělávání hlasových pedagogů v oblasti hlasové terapie. Pro terapii v širším slova smyslu, tedy u všech skupin pacientů/klientů je velkou výhodou, když lékař může spolupracovat s multidisciplinárním týmem složeným z různých typů hlasových terapeutů (logopedů, fyzioterapeutů, hl. pedagogů ale i z psychologů). Pokud lékař neprovádí terapii sám, může doporučit pacienta na pracoviště, kde si myslí, že mu nejlépe pomohou s odstraněním jeho problému. Důležitá je také vzájemná důvěra a kvalitní komunikace mezi všemi účastníky terapie - lékařem, pacientem a terapeutem.
Název v anglickém jazyce
Where is the overlap of voice education into voice reeducation / rehabilitation?
Popis výsledku anglicky
At present, several groups of therapists meet in the field of rehabilitation and re-education: they are doctors (phoniatricians, ENT), speech therapists, physiotherapists, voice discipline educators and psychologists. All these groups have a slightly different spectrum of clients and therefore do not meet all types of voice problems. This also implies a different strategy in assessing the client's condition, in anticipating the outcome of therapy and, above all, in the chosen approach to the client / patient. Voice discipline educators are primarily trained in voice education and voice training, which should develop the artistic potential of the student. The voice techniques they use are therefore primarily intended for a healthy voice capable of developing. However, each voice teacher encounters and responds to the voice problems of his / her pupils / clients during their practice. The most common problems arise from poor use of voice, overwhelming, the absence of appropriate voice techniques and poor voice hygiene. The educator should be able to find a way to rehabilitate a functional minor voice defect or a problem resulting from poor use of voice or technique. If the problem is more serious, or if it is not easy to solve it, the role of the physician to assess the patient's condition, determine the likely cause of the problem, or at least exclude more serious causes, is essential. It is important to prevent voice problems, where the role of voice educator / therapist is crucial. It should suggest to the client the most effective procedure not only for voice development but also for obtaining permanent voice resistance. It is also important to mention the training of voice educators in voice therapy. For a broader sense of therapy, ie for all patient / client groups, it is a great advantage if the physician can work with a multidisciplinary team composed of different types of voice therapists (speech therapists, physiotherapists, head educators but also psychologists). If the doctor does not perform the therapy alone, he / she can recommend the patient to a workplace where they think they will best help him / her to solve his / her problem. Mutual trust and good communication between all participants in the therapy - doctor, patient and therapist - are also important.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů