Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Karel Janeček: Kontrapunkt (1945-1948) II – Kritická analýza zapomenutého spisu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F20%3AN0000069" target="_blank" >RIV/61384984:51110/20:N0000069 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hudebniveda.cz/2020-03.html" target="_blank" >http://hudebniveda.cz/2020-03.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Karel Janeček: Kontrapunkt (1945-1948) II – Kritická analýza zapomenutého spisu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V letech 1941—1946 působil Karel Janeček jako profesor skladby na Pražské konzervatoři. Zde začaly vznikat jeho velké teoretické spisy – Základy moderní harmonie (psáno 1942– 1949) a Kontrapunkt (psáno 1945—1948). V předmluvě knihy Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie z roku 1968 je poznámka, že navazující spis Skladatelská práce v oblasti kontrapunktu je již zčásti vypracován. Žádný takový spis však nevydal a ani v pozůstalosti se nezachoval. Jedním z cílů této studie je odpověď na otázku, zda nedokončenou učebnici kontrapunktu mohl pokládat za základ této nové práce. Dalším z cílů je komparace se dvěma zásadními předchozími českými pracemi o kontrapunktu – Nauky o kompozici (1880–1884) F. Z. Skuherského a Nauky o kontrapunktu, imitaci a fuze (1936) Otakara Šína. Navazující část studie pojednává o problematice imitační techniky a kánonů a končí úvodem do instrumentálního kontrapunktu. Kánony tvoří podstatnou část Kontrapunktu a na zvládnutí této techniky autor kladl velký důraz. Originalitou spisu je odlišení tradičního převratného kontrapunktu od kontrapunktu přenosného. Přenosný kontrapunkt je definován jako melodie (hlas, kontrapunkt), která melodicky i harmonicky vyhovuje danému cantu firmu (c.f.) jak v původní poloze, tak i v poloze posunuté o určitý interval výš nebo níž. V úvahách o kontrapunktických technikách Janeček došel i k novému pojmu tzv. dvojznačného kontrapunktu. Označil tím takový typ kontrapunktu, který by se hodil současně ke dvěma c.f., tzn. odpovídal by dvěma melodiím, které mají přibližně stejnou délku, tonální a metrickou příslušnost.

  • Název v anglickém jazyce

    Counterpoint (1945-1948) II – Critical analysis of a forgotten text

  • Popis výsledku anglicky

    From 1941–1946, Karel Janeček was a professor of composition at the Prague Conservatory. It was there he began to work on his major theoretical writings: Základy moderní harmonie (“Principles of Modern Harmony”, written between1942 and 1949), and Kontrapunkt (written from 1945–1948). In his preface to the book Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie (“Compositional Work in the Field of Classical Harmony”), of 1968, the author noted that a follow-up volume, Skladatelská práce v oblasti kontrapunktu (“Compositional Work in the Field of Counterpoint”), was already partly worked out. However, he had never published any such study, and nor has it been found in his posthumous papers. One of the present paper’s goals is to find an answer to the question of whether Janeček might have regarded his unfinished textbook on counterpoint as a preliminary to the new book. Beyond that, the present text aims to compare Janeček’s theories with two earlier standard Czech works about counterpoint: Nauka o kompozici (1880–1884) by F.Z. Skuherský, and Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze (1936) by Otakar Šín. The present study continues by a section dealing with imitational technique and canons and concludes with an introduction to instrumental counterpoint. Canons, a technical element on whose accomplished handling Janeček laid great emphasis, occupy a central position in his Kontrapunkt. The originality of his work consists in its distinction between the traditional invertible counterpoint, and movable counterpoint. Movable counterpoint (přenosný kontrapunkt) is defined as a melody (voice, counterpoint) that conforms in terms of melody and harmony to a given cantus firmus (c.f.), both in the original pitch and in one shifted by an interval upwards or downwards. In his reflections on contrapuntal techniques, Janeček even proceeded to coin a novel category of dvojznačný kontrapunkt (“dual counterpoint”). By this term, he denoted a type of counterpoint that would be fitting simultaneously for two c.f.’s, which means it would correspond to two melodies of an approximately equal length and belonging in the same tonal and metric categories.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hudební věda

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    LVII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3/2020

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    35

  • Strana od-do

    327 - 362

  • Kód UT WoS článku

    000589480800003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85092905808