Porovnání vlastností hlasu klasických a popových zpěvaček.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F21%3AN0000054" target="_blank" >RIV/61384984:51110/21:N0000054 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/144819" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/144819</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2021-2-6" target="_blank" >10.5817/MB2021-2-6</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Porovnání vlastností hlasu klasických a popových zpěvaček.
Popis výsledku v původním jazyce
V předkládané práci byly porovnávány percepční, akustické a elektroglotografické vlastnosti hlasu mezi šesti operními a pěti popovými zpěvačkami. Analyzovány byly výstřihy délky 0.5 s při zpěvu stupnic v rozsahu c´ – c´´´ ve 4 dynamikách u vokálů A, I a U a následně ve 4 polohách na oktávu při postupné gradaci hlasitosti. Poslechové hodnocení prokázalo zásadní rozdíl ve vjemu výraznějšího vibrata a tmavého nebo zatmaveného barevného charakteru operních zvuků, naproti tomu světlý charakter a rovný tón bez vibrata byl typický pro popové zvuky. Separátně byly popsány i vedlejší charakteristické vlastnosti. Způsob modulace hlasu v zásadě odlišoval styly. U operních zpěvaček zejména dominoval rozsah výškové modulace (v nejvyšších polohách dosahoval až 2 půltónů). Popové zpěvačky měly vyšší míru periodické nepravidelnosti a také vyšší frekvenci výškové modulace. Klasické zpěvačky dosahovaly obecně vyšších maxim SPL v dvoučárkované oktávě, popové měly vyšší maxima SPL jen u vokálu A uprostřed jednočárkované oktávy. Elektroglotografie prokázala odlišný způsob fonačních nastavení mezi typy zpěvaček. Nejvýznamnější rozdíl se týkal střední a hlasité dynamiky v téměř 1,5 oktávě, v níž popové zpěvačky tvořily hlas s vyššími hodnotami kontaktního koeficientu. Navíc se prokázal systematický rozdíl změn tvaru EGG pulsů s nárůstem výšky hlasu, kde popové zpěvačky postupně redukovaly amplitudy EGG v oblasti dekontaktu hlasivek. Klasické zpěvačky však postupně zvyšovaly relativní amplitudy EGG pulsů v téže oblasti. Spektrální analýza prokázala zásadní rozdíly zejména v hlubších částech rozsahu, kde klasické zpěvačky obohacovaly zejména oblast 2–5 kHz mírným přiblížením pozic třetího až pátého formantu, kdežto popové zpěvačky měly významně více energie ve vyšších spektrálních pásmech. Akustické parametry prokázaly dosah akustické energie do vyšších pásem u popových zpěvaček, ale zato s menším posílením pásma typického pro operní zpěv. Pro akustické odlišení operního a popového zpěvu se nejvíce uplatnily globální spektrální parametry, zejména ty, které nejsou ovlivněné pozici vokalických formantů. Tmavší barvu operních zvuků lze vysvětlit obecně hlubší polohou hrtanu, čímž se posílí první harmonická složka. Společně s tenčími hlasivkami (menším kontaktem hlasivek) se posílí vjem hlavové barvy a také lépe funguje inertivní efekt vokálního traktu, posilující oscilace celého hlasového systému. Zachování M2 mechanismu až do nejvyšší polohy společně s využitím ladění prvního formantu s první harmonickou umožňuje klasickým zpěvačkam nad c´´ přejít do full head rejstříku. Naproti tomu popové zpěvačky tvoří hlas blíže neutrálnímu řečovému nastavení hlasového systému. Zpívají s vyšší polohou hrtanu, použitím tlustších hlasivek (větším kontaktem), a v hlase lze často slyšet i šumovou příměs.
Název v anglickém jazyce
Comparison of Voice Properties of Classical and Pop Female Singers
Popis výsledku anglicky
The aim of this work is to compare perceptual, acoustic and electroglottographic features of voice within six opera female singers and five pop female singers. The analysis was done for vowels A, I and U and was performed on 0.5 s long samples of scales singing ranging from C4 to C6 in 4 dynamic levels and samples taken from 4 chosen tones within an octave sung with gradually increased intensity. Evaluation by listening proved a fundamental difference between the perception of darkened colour of the voice with pronounced vibrato typical for opera singers and light, bright and narrow sound without vibrato typical for pop singers. The style of voice modulation, especially the range of pitch modulation (the difference came up to 2 semitones in the highest notes), essentially differentiated individual styles of opera singers. Pop singers had a higher rate of periodical irregularities and also a higher frequency of pitch modulation. Opera singers generally reached higher maximum SPL levels in C5-C6 octave. Pop singers had higher maximum SPL levels only in the middle of C4-C5 octave for vowel A. Electroglottography demonstrated different phonation settings within singing genres. The most significant difference concerned medium and loud dynamic level in the range of one and a half octave, where the voice of pop singers showed higher values of contact quotient of vocal folds. Moreover, the systematic difference was proved in changes of the shape of EGG pulses (from wavegrams) with increasing pitch. Pop singers gradually reduced amplitude in vocal folds decontact area, while opera singers gradually increased relative amplitude of EGG pulses in the same area. Spectral analysis proved fundamental differences especially in lower in lower parts of the vocal range. Opera singers enriched the sound particularly between 2 and 5 kHz by bringing positions of third to fifth formants slightly together. Pop singers had significantly higher energy values in higher parts of vocal range.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
2336-436X
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
39
Strana od-do
63-101
Kód UT WoS článku
000766749800006
EID výsledku v databázi Scopus
—