Zvuková imerze veřejného a privátního poslechového prostoru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000016" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000016 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://arteacta.cz/zvukova-imerze-verejneho-a-privatniho-poslechoveho-prostoru/" target="_blank" >https://arteacta.cz/zvukova-imerze-verejneho-a-privatniho-poslechoveho-prostoru/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zvuková imerze veřejného a privátního poslechového prostoru
Popis výsledku v původním jazyce
Článek sumarizuje nové poznatky skupiny badatelů, kteří se v průběhu dvou let snažili experimentálně zabývat tématem přenositelnosti akustických prostorů. V centru jejich pozornosti je specifický vztah hudby a prostoru – především pak přenos poslechové zkušenosti z ambisonické distribuce prostorového zvuku do binaurální, sluchátkové. Příspěvek se zabývá nejen tím, jak jinak dílo v obou situacích zní, ale především co je třeba udělat, aby byla v obou situacích zachována požadovaná prostorová exprese. Tímto pojmem – analogicky k ostatním hudebním parametrům jako melodie, rytmus, dynamika, barva – označují takové kompoziční a interpretační techniky v hudbě, jejichž funkcí je výrazové tvarování zvuku ve fyzickém či virtuálním prostoru. O problematice uvažují z pohledu kompozičního a hledají primárně tvůrčí řešení. Vytvoření dvou skladeb pro sólové nástroje s živou elektronikou se stalo rámcem pro poslechový experiment v kruhu šestnácti respondentů. Ti poskytovali metodou psychoakustického dotazníku odpovědi na otázky týkající se přenositelnosti prostorové exprese napříč dvěma formáty její prostorové reprodukce. Výsledky experimentu korigují vstupní předpoklady týkající se psychoakustické povahy ambisonického a binaurálního prostoru. Zejména poskytly řadu konkrétních poznatků, které mohou sloužit skladatelům, intermediálním umělcům a zvukovým designerům v situacích, kdy jejich tvorba (stále častěji) putuje napříč reálnými či virtuálními prostory.
Název v anglickém jazyce
Sound immersion of public and private listening space
Popis výsledku anglicky
The paper summarizes new findings of a group of researchers who have been experimentally investigating the topic of the portability of acoustic spaces over a period of two years. Their focus is on the specific relationship between music and space – in particular, the transfer of the listening experience from an ambisonic distribution of spatial sound to a binaural. This paper examines not only how differently the work sounds in both situations, but more importantly what needs to be done to maintain the desired spatial expression in both situations. This term – analogous to other musical parameters such as melody, rhythm, dynamics, and timbre – designates those compositional and performance techniques in music whose function is to expressively shape sound in physical or virtual space. They primarily think of problems from a compositional perspective and seek primarily creative solutions. The creation of two compositions for solo instruments with live electronics became the framework for a listening experiment in a circle of sixteen respondents. They used the method of a psychoacoustic questionnaire to seek answers to questions about the portability of spatial expression across the two formats of its spatial reproduction. The results of the experiment not only confirm or correct initial assumptions regarding the psychoacoustic nature of ambisonic and binaural space. In particular, they have provided a number of concrete insights that can serve composers, intermedia artists and sound designers in situations where their work (increasingly) travels across real or virtual spaces.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ArteActa
ISSN
2571-1695
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
10
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
25-54
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—