Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zvuková imerze veřejného a privátního poslechového prostoru

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000016" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000016 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://arteacta.cz/zvukova-imerze-verejneho-a-privatniho-poslechoveho-prostoru/" target="_blank" >https://arteacta.cz/zvukova-imerze-verejneho-a-privatniho-poslechoveho-prostoru/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zvuková imerze veřejného a privátního poslechového prostoru

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek sumarizuje nové poznatky skupiny badatelů, kteří se v průběhu dvou let snažili experimentálně zabývat tématem přenositelnosti akustických prostorů. V centru jejich pozornosti je specifický vztah hudby a prostoru – především pak přenos poslechové zkušenosti z ambisonické distribuce prostorového zvuku do binaurální, sluchátkové. Příspěvek se zabývá nejen tím, jak jinak dílo v obou situacích zní, ale především co je třeba udělat, aby byla v obou situacích zachována požadovaná prostorová exprese. Tímto pojmem – analogicky k ostatním hudebním parametrům jako melodie, rytmus, dynamika, barva – označují takové kompoziční a interpretační techniky v hudbě, jejichž funkcí je výrazové tvarování zvuku ve fyzickém či virtuálním prostoru. O problematice uvažují z pohledu kompozičního a hledají primárně tvůrčí řešení. Vytvoření dvou skladeb pro sólové nástroje s živou elektronikou se stalo rámcem pro poslechový experiment v kruhu šestnácti respondentů. Ti poskytovali metodou psychoakustického dotazníku odpovědi na otázky týkající se přenositelnosti prostorové exprese napříč dvěma formáty její prostorové reprodukce. Výsledky experimentu korigují vstupní předpoklady týkající se psychoakustické povahy ambisonického a binaurálního prostoru. Zejména poskytly řadu konkrétních poznatků, které mohou sloužit skladatelům, intermediálním umělcům a zvukovým designerům v situacích, kdy jejich tvorba (stále častěji) putuje napříč reálnými či virtuálními prostory.

  • Název v anglickém jazyce

    Sound immersion of public and private listening space

  • Popis výsledku anglicky

    The paper summarizes new findings of a group of researchers who have been experimentally investigating the topic of the portability of acoustic spaces over a period of two years. Their focus is on the specific relationship between music and space – in particular, the transfer of the listening experience from an ambisonic distribution of spatial sound to a binaural. This paper examines not only how differently the work sounds in both situations, but more importantly what needs to be done to maintain the desired spatial expression in both situations. This term – analogous to other musical parameters such as melody, rhythm, dynamics, and timbre – designates those compositional and performance techniques in music whose function is to expressively shape sound in physical or virtual space. They primarily think of problems from a compositional perspective and seek primarily creative solutions. The creation of two compositions for solo instruments with live electronics became the framework for a listening experiment in a circle of sixteen respondents. They used the method of a psychoacoustic questionnaire to seek answers to questions about the portability of spatial expression across the two formats of its spatial reproduction. The results of the experiment not only confirm or correct initial assumptions regarding the psychoacoustic nature of ambisonic and binaural space. In particular, they have provided a number of concrete insights that can serve composers, intermedia artists and sound designers in situations where their work (increasingly) travels across real or virtual spaces.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ArteActa

  • ISSN

    2571-1695

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    10

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    25-54

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus