Aktivizovaná analýza jako metoda hlubšího proniknutí k podstatě hudebního díla a skladatelova kompozičního myšlení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F23%3AN0000018" target="_blank" >RIV/61384984:51110/23:N0000018 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://huaja.org/wp-content/uploads/2023/08/2023_1_casopis_web.pdf" target="_blank" >https://huaja.org/wp-content/uploads/2023/08/2023_1_casopis_web.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aktivizovaná analýza jako metoda hlubšího proniknutí k podstatě hudebního díla a skladatelova kompozičního myšlení
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 1973 vydal významný český skladatel a teoretik Karel Janeček (1903 – 1974) svou poslední monografii s názvem Smetanova komorní tvorba. Kompoziční výklad. Kniha tvoří praktický analytický doplněk k předchozí práci Tektonika. Nauka o stavbě skladeb (1968). Pojednání o Smetanově komorním díle představuje dodnes vrchol analýzy hudební struktury – vrchol v podobě tzv. aktivizované analýzy, která tvoří doplněk analýzy tektonické, a kterou uplatnil zejména při rozboru Smetanova II. smyčcového kvartetu. Její náročnost spočívá v propojení hlubinného tektonického rozboru s vlastní kompoziční činností, komparací konečné podoby díla s jinými, uměle utvořenými variantami důležitých hudebních myšlenek a úseků skladby. Podle Janečka může teoretik na základě aktivizované analýzy dokonce hodnotit skladatelovo nadání a též posuzovat jeho celkový morální postoj k vlastní tvůrčí práci.
Název v anglickém jazyce
Activated Analysis as a Method of Deeper Penetration into the Essence of a Musical Work and the Composer՚s Compositional Thinking
Popis výsledku anglicky
In 1973, the prominent Czech composer and theoretician Karel Janeček (1903 – 1974) published his last monograph entitled Smetana՚s Chamber Music. Composition interpretation. The book forms a practical analytical supplement to the previous work Tectonic. The Theory of Composition Construction (1968). The discussion of Smetana՚s chamber work still represents previous work Tectonic. The Theory of Composition Construction (1968). The discussion of Smetana՚s chamber work still represents the pinnacle of the tectonic analysis – a pinnacle in the form of so-called activated analysis, which is a supplement to the tectonic analysis, and which he applied especially in the analysis of B. Smetana՚s II. String quartet d minor. Its difficulty lies in the connection of in-depth tectonic analysis with one՚s own compositional activity, comparing the final form of the work with other, artificially created variants of important musical ideas and sections of the composition. According to Janeček, on the basis of activated analysis, the theorist can even evaluate the composer՚s talent and also assess his overall moral attitude towards his own creative work.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ars pro toto
ISSN
1338-6913
e-ISSN
—
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
10-19
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—