Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tanečně pohybová terapie jako součást výukového procesu Labanovy analýzy pohybu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F24%3AN0000047" target="_blank" >RIV/61384984:51110/24:N0000047 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.vsmu.sk/htf/katedry-a-pracoviska/centrum-vyskumu-htf/zborniky-tanec-sk/" target="_blank" >https://www.vsmu.sk/htf/katedry-a-pracoviska/centrum-vyskumu-htf/zborniky-tanec-sk/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tanečně pohybová terapie jako součást výukového procesu Labanovy analýzy pohybu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek věnovaný využití struktury a psychosomatických aspektů tanečně pohybové terapie (TPT) ve výukovém procesu Labanovy analýzy pohybu (LAP; Laban Movement Analysis, LMA) vychází ze zkušeností ze seminářů, které probíhají na HAMU od roku 2014, kdy Labanova analýza pohybu/Tanečně pohybová terapie byla zařazena jako volitelný předmět na HAMU s vyhrazením jedné hodiny výuky v týdnu. Během dvou semestrů absolvují posluchači celkem 26 hodin, během nichž skrze fyzickou zkušenost poznávají kategorie a kvality definované Rudolfem Labanem a jeho následovníky. Od počátku vzdělávací proces vztahuji k uvědomění propojení tělesného projevu s emocemi a psychikou, kdy v hodinách cíleně využívám a pracuji se strukturou rozlišovanou v tanečně-pohybové terapii. Tento přístup a vědomí toho, jak každý pohyb je spojen s emocemi, pocity a prožitky, umožňuje studentům/studentkám procházet jednotlivé kategorie LAP spolu se zvědomováním psychologického aspektu, který je s každým tělesným projevem spjat. K takto nastavenému vzdělávacímu procesu je potřeba vytvoření bezpečného prostředí ve smyslu nejen samotného prostoru pro výuku, ale rovněž ve smyslu ošetření psychologického faktoru, kdy skupina, s níž pracuji, je od počátku srozuměna, že zaručuji hranice oddělující vzdělávací proces od terapeutického, byť využívám strukturování a proces TPT. Vytvoření bezpečí je zásadní pro získání důvěry skupiny, aby posluchači v hodině mohli pracovat nejen samostatně, ale rovněž ve skupině a Labanovu analýzu pohybu od počátku vnímali nejen jako teorii, ale jako proces, v němž dochází k (důvěrnému) propojení myšlenek, emocí a těla. IN: Tanečný kongres – Tanec.SK 2023. Význam pohybovej analýzy v teórii a praxi tanečného umenia. Zborník príspevkov z deviateho slovenského tanečného kongresu s medzinárodnou účasťou, 9. a 10. novembra 2023, Vysoká škola múzických umení, Koncertná sieň Dvorana. Bratislava: Hudobná a tanečná fakulta VŠMU, 2024. Dostupné z: https://www.vsmu.sk/htf/katedry-a-pracoviska/centrum-vyskumu-htf/zborniky-tanec-sk/

  • Název v anglickém jazyce

    Dance movement therapy as part of the teaching process of Laban movement analysis

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is dedicated to the use of structure and psychosomatic aspects of dance movement therapy (TPT) in the teaching process of Laban Movement Analysis (LMA) based on the experience from the seminars that have been held at HAMU since 2014, when Laban Movement Analysis/Dance Movement Therapy was included as an elective course at HAMU with one hour of teaching per week. Over the course of two semesters, students complete a total of 26 hours, during which they explore the categories and qualities defined by Rudolf Laban and his followers through physical experience. From the beginning, I relate the educational process to an awareness of the connection between physical expression and the emotions and psyche, using and working purposefully with the structure distinguished in dance-movement therapy in the classes. This approach and awareness of how each movement is connected to emotions, feelings and experiences allows students to work through the different categories of LAP along with an awareness of the psychological aspect that is associated with each physical expression. For the educational process to be set up in this way, there is a need to create a safe environment in the sense of not only the learning space itself, but also in the sense of treating the psychological factor, where the group I work with is aware from the beginning that I am guaranteeing boundaries separating the educational process from the therapeutic one, even though I am using the structuring and the TPT process. Creating safety is essential to gain the trust of the group, so that the audience in the class can work not only independently but also in a group and perceive Laban's movement analysis from the beginning not only as a theory but as a process in which there is an (intimate) connection between thoughts, emotions and the body. IN: Tanečný kongres – Tanec.SK 2023. Význam pohybovej analýzy v teórii a praxi tanečného umenia. Zborník príspevkov z deviateho slovenského tanečného kongresu s medzinárodnou účasťou, 9. a 10. novembra 2023, Vysoká škola múzických umení, Koncertná sieň Dvorana. Bratislava: Hudobná a tanečná fakulta VŠMU, 2024. Dostupné z: https://www.vsmu.sk/htf/katedry-a-pracoviska/centrum-vyskumu-htf/zborniky-tanec-sk/

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů