Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stanislavskij znovukříšený. K duchovním kořenům jeho tvorby

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F13%3A%230000629" target="_blank" >RIV/61384984:51210/13:#0000629 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Stanislavskij znovukříšený. K duchovním kořenům jeho tvorby

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie je věnována duchovním kořenům tvorby K. S. Stanislavského, které se odrazily v ideovém zaměření MCHTu a jeho studií, dramaturgii a nejpodstatněji v Stanislavského ?systému? herecké tvorby. Vedle ideje divadla-chrámu Richarda Wagnera, která stála uzrodu MCHTu, hrálo velkou roli tolstojovské hnutí, jehož ducha vnesl do Prvního studia MCHTu L. A. Suleržickij. Se symbolistickou mystickou dramatikou počátku 20. století jsou spojeny Stanislavským používané pojmy podvědomí, vědomí a nadvědomí. Jogínskáinspirace a texty amerického jogína Ramacharaky měly vliv na koncipování pojmů okruh pozornosti, jevištní pozornost, veřejná samota a vyzařování a vzařování. Za stěžejní pro porozumění pojmu ?Já jsem? (?? ?????) a s ním spojenými pojmy herectví prožívání a nadúkol (svěrchzadača) je třeba pokládat filozofické texty Vladimira Solovjova.

  • Název v anglickém jazyce

    Stanislavski resurrected. On the Spiritual Roots of his Work

  • Popis výsledku anglicky

    The article discusses the spiritual roots of the work of K. S. Stanislavski, which were reflected in the ideological orientation of MCHAT (Moscow Artistic Theatre) and its dramaturgy, while focusing specifically in Stanislavski?s system of acting. Besides Wagner?s idea of theatre-astemple the decisive role during the formative years of MCHAT was played by the Tolstoi movement, advocated by L. A. Sulerzhistski. The symbolistic, mystical dramaturgy of the beginning of the 20th century is typical of the reflections of the notions of the subconscious, conscious and superconscious, as used by Stanislavski, The yoga teaching and the texts by the American yoga master Ramacharaky influenced the formation of the concepts such as circle of attention, concetration, public solitude, emanation and manation. The philosophical texts by V. Solovyov are considered crucial for the understanding of the concept of ?I am? (?? ?????), and the related concepts of acting as experience and ?supertask? (?svyerc

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Divadelní revue

  • ISSN

    0862-5409

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    35-49

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus