Stanislavskij znovukříšený. K duchovním kořenům jeho tvorby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F13%3A%230000629" target="_blank" >RIV/61384984:51210/13:#0000629 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Stanislavskij znovukříšený. K duchovním kořenům jeho tvorby
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je věnována duchovním kořenům tvorby K. S. Stanislavského, které se odrazily v ideovém zaměření MCHTu a jeho studií, dramaturgii a nejpodstatněji v Stanislavského ?systému? herecké tvorby. Vedle ideje divadla-chrámu Richarda Wagnera, která stála uzrodu MCHTu, hrálo velkou roli tolstojovské hnutí, jehož ducha vnesl do Prvního studia MCHTu L. A. Suleržickij. Se symbolistickou mystickou dramatikou počátku 20. století jsou spojeny Stanislavským používané pojmy podvědomí, vědomí a nadvědomí. Jogínskáinspirace a texty amerického jogína Ramacharaky měly vliv na koncipování pojmů okruh pozornosti, jevištní pozornost, veřejná samota a vyzařování a vzařování. Za stěžejní pro porozumění pojmu ?Já jsem? (?? ?????) a s ním spojenými pojmy herectví prožívání a nadúkol (svěrchzadača) je třeba pokládat filozofické texty Vladimira Solovjova.
Název v anglickém jazyce
Stanislavski resurrected. On the Spiritual Roots of his Work
Popis výsledku anglicky
The article discusses the spiritual roots of the work of K. S. Stanislavski, which were reflected in the ideological orientation of MCHAT (Moscow Artistic Theatre) and its dramaturgy, while focusing specifically in Stanislavski?s system of acting. Besides Wagner?s idea of theatre-astemple the decisive role during the formative years of MCHAT was played by the Tolstoi movement, advocated by L. A. Sulerzhistski. The symbolistic, mystical dramaturgy of the beginning of the 20th century is typical of the reflections of the notions of the subconscious, conscious and superconscious, as used by Stanislavski, The yoga teaching and the texts by the American yoga master Ramacharaky influenced the formation of the concepts such as circle of attention, concetration, public solitude, emanation and manation. The philosophical texts by V. Solovyov are considered crucial for the understanding of the concept of ?I am? (?? ?????), and the related concepts of acting as experience and ?supertask? (?svyerc
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelní revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
35-49
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—