Medialita divadla: v souvislostech české teorie divadla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F20%3AN0000016" target="_blank" >RIV/61384984:51210/20:N0000016 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Medialita divadla: v souvislostech české teorie divadla
Popis výsledku v původním jazyce
Záměrem této knihy, která vznikla jako přepracovaná verze disertační práce, je zkoumání divadla v širších mediálních (a nikoli pouze uměleckých) souvislostech. Neklade si za cíl vymezit pevné a neprostupné hranice divadla, nýbrž se pokouší hledat určité zakládající, mediálně-konstitutivní rysy divadelního aktu, jinými slovy, co všechno a za jakých podmínek může být za divadlo považováno. Hlavní pozornost je přitom věnována dichotomii divadla a skutečnosti, tedy otázce, co znamená, že divadlo je sice zakořeněné v životě, nicméně mediálně je z něj současně automaticky a nezvratně vytržené. Z podtitulu knihy zároveň vyplývá, že se kniha zabývá především českou teorií divadla a zkoumaná témata nahlíží na pozadí její tradice a jejích specifik. Zahraniční autoři v práci z tohoto důvodu figurují především jako určitý protipól této tradici (i ve vztahu k české estetice). S vědomím jisté nepřesnosti lze dokonce mluvit o tom, že je v práci obzvlášť kladen důraz na tzv. pražsko-brněnskou strukturálně-sémiotickou školu, která ovšem není nijak programově deklarována a takové vágní teritoriální vymezení spíš odkazuje na určité směřování v myšlení o divadle u okruhu teoretiků kolem pražské DAMU a katedry divadelní vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, které se ale souběžně objevuje i v pracích některých brněnských divadelních teoretiků, např. Iva Osolsobě a Jana Roubala.
Název v anglickém jazyce
The Mediality of Theatre in the Context of Czech Theatre Theory
Popis výsledku anglicky
The aim of this book is to examine theatre in the broader context of media (without being restricted to the confines of art). It does not aim to define clear and impermeable boundaries for theatre, but instead builds on the tradition of Czech theatre theory in searching for certain elementary, media-constitutive elements of the theatrical act – in other words, to consider what can be considered theatre and under what conditions. Attention is focused on the dichotomy between theatre and the real, i.e. the question of what it means for theatre to be rooted in real life yet also automatically and irreversibly separated from the real. The book’s subtitle makes it clear that the focus is on Czech theatre theory, and that the topics at hand are considered in the context of its tradition and its specificities (a synthetic foundation; immediateness as a systematic feature of the medium; a non-substantive conception of the work; acting as a managing art; total three dimensional feedback communication, with essential consequences for the specific nature of theatrical acting; and the active position of the spectator). The non-Czech authors therefore serve as a counterpart to this tradition (and in relation to Czech aesthetics). Aware of a certain degree of imprecision, we can even claim that this publication emphasises what is known as the Prague-Brno structural-semiotic school: it has no declared programme and the vague territorial delineation refers rather to a certain confluence in thinking about theatre among the group of theorists centred around Prague’s Theatre Faculty at the Academy of Performing Arts (Jan Císař, Jaro- slav Etlík) and the theatre studies department at the Faculty of Arts of Charles Uni- versity (Petr Pavlovský, Martin Pšenička), which is also present in the work of some Brno-based theatre theorists such as Ivo Osolsobě and Jan Roubal.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7331-552-8
Počet stran knihy
105
Název nakladatele
Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—