The Comic and the Political in the Czech Theatre After 1989
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F24%3AN0000113" target="_blank" >RIV/61384984:51210/24:N0000113 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.uni-lj.si/amfiteater/article/view/19531/16158" target="_blank" >https://journals.uni-lj.si/amfiteater/article/view/19531/16158</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-1/76-110" target="_blank" >10.51937/Amfiteater-2024-1/76-110</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Comic and the Political in the Czech Theatre After 1989
Popis výsledku v původním jazyce
The paper examines interrelation between the political and the comic in the Czech theatre of the early 1990s. It identifies different approaches taken by proponents of various theatre generations to reflect upon the burning issues of the post-communist society during the first years of the social transition. The author argues that the position of performing the political in Czech theatres’ repertory was not as minor as often claimed. A number of theatre makers of the middle generation and the youngest “postmodern” generation did make attempts to critically comment on the status quo in their productions. One of them, the remarkable Petr Lébl’s Naši naši furianti (Our Our Swaggerers) production staged at the Theatre on the Balustrade in Prague in 1994 is analysed in detail.
Název v anglickém jazyce
The Comic and the Political in the Czech Theatre After 1989
Popis výsledku anglicky
The paper examines interrelation between the political and the comic in the Czech theatre of the early 1990s. It identifies different approaches taken by proponents of various theatre generations to reflect upon the burning issues of the post-communist society during the first years of the social transition. The author argues that the position of performing the political in Czech theatres’ repertory was not as minor as often claimed. A number of theatre makers of the middle generation and the youngest “postmodern” generation did make attempts to critically comment on the status quo in their productions. One of them, the remarkable Petr Lébl’s Naši naši furianti (Our Our Swaggerers) production staged at the Theatre on the Balustrade in Prague in 1994 is analysed in detail.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Amfiteater
ISSN
1855-4539
e-ISSN
1855-850X
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SI - Slovinská republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
94-110
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—