Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Comic and the Political in the Czech Theatre After 1989

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F24%3AN0000113" target="_blank" >RIV/61384984:51210/24:N0000113 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.uni-lj.si/amfiteater/article/view/19531/16158" target="_blank" >https://journals.uni-lj.si/amfiteater/article/view/19531/16158</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-1/76-110" target="_blank" >10.51937/Amfiteater-2024-1/76-110</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Comic and the Political in the Czech Theatre After 1989

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper examines interrelation between the political and the comic in the Czech theatre of the early 1990s. It identifies different approaches taken by proponents of various theatre generations to reflect upon the burning issues of the post-communist society during the first years of the social transition. The author argues that the position of performing the political in Czech theatres’ repertory was not as minor as often claimed. A number of theatre makers of the middle generation and the youngest “postmodern” generation did make attempts to critically comment on the status quo in their productions. One of them, the remarkable Petr Lébl’s Naši naši furianti (Our Our Swaggerers) production staged at the Theatre on the Balustrade in Prague in 1994 is analysed in detail.

  • Název v anglickém jazyce

    The Comic and the Political in the Czech Theatre After 1989

  • Popis výsledku anglicky

    The paper examines interrelation between the political and the comic in the Czech theatre of the early 1990s. It identifies different approaches taken by proponents of various theatre generations to reflect upon the burning issues of the post-communist society during the first years of the social transition. The author argues that the position of performing the political in Czech theatres’ repertory was not as minor as often claimed. A number of theatre makers of the middle generation and the youngest “postmodern” generation did make attempts to critically comment on the status quo in their productions. One of them, the remarkable Petr Lébl’s Naši naši furianti (Our Our Swaggerers) production staged at the Theatre on the Balustrade in Prague in 1994 is analysed in detail.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Amfiteater

  • ISSN

    1855-4539

  • e-ISSN

    1855-850X

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SI - Slovinská republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    94-110

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus