Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Novost (médií) v umění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F18%3AN0000091" target="_blank" >RIV/61384984:51310/18:N0000091 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Novost (médií) v umění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text analyzuje význam a smysl novosti (nejenom) v umění. Navrhuje rozlišovat mezi otevřenou a stereotypní novostí. Zatímco za jádro té první můžeme považovat fundamentální potřebu inovace lidské zkušenosti, znalostí a imaginace, druhá je derivátem kapitalistického systému kontinuální produkce a prodeje. Díky všudypřítomnému stereotypnímu chování, metodám a představám (dokonce i fanzijním) navázanými na technicko-racionální společenské nLeipziger Strasse 47 ormy, jsou lidské představy i jednání regulovány, kontrolovány a vedeny ke schematismům. Otevřená novost nám naopak umožňuje vystoupit ze zažitých cest, dovolí nám reorganizovat naše pohledy a nabízí jinou perspektivu. Mechanismus vytváření nových jevů sdílí řadu shodných vlastností s transformativním účinkem metaforického významu, v němž zvyk rozumět slovům doslovně je atakován absurdním významem fikčního výrazu. Struktura metafory je zde tedy viděna jako model inovativního myšlení ve všech oblastech, v nichž se novost objevuje (umění, věda, vývoj produktů atd.). Podobně jako ve vědě, i v umění můžeme nalézt menší inovace (stylu, žánru, řady) a radikální objevy pozměňující umělecké paradigma. Inovace v umění není přímo odvozena či propojena s nejnovější technologií, nýbrž s inovací (umělecké) zkušenosti. Proto taková díla, která využívají pouze efektu nových aparátů, nevnášejí do umění onu otevřenou novost. Ani nové umělecké médium nelze jednoduše ztotožnit s novými médii; jde o takový soubor tvůrčích strategií, které rozšíří a inovují existující pravidla vnímání i produkce umění.

  • Název v anglickém jazyce

    Novelty (of Media) in Art

  • Popis výsledku anglicky

    This text questions today ́s meaning of novelty in art. It proposes a distinction between open and stereotypic novelty. The origins of the first one can be seen in the fundamental need for innovation of human experience, knowledge and imagination, while the latter derives from the capitalist system of continual production and sale. Due to omnipresent stereotypic behaviour, methods and images (even fantasies) given by the techno‐rational society, human mind and actions are regulated, controlled and provided by schematic attitudes. The good novelty achieves to open the rigid ways, allows to reorganise our views and offers a different perspective. Creating new phenomena contains similar mechanism to the transformative power of metaphorical meaning, where habit of reading words in a literal sense is attacked by absurdity of a fictional expression. The structure of metaphor is proposed as a model of innovative thinking recognizable in all fields, where innovation occurs (art, science, product development etc.). Alike in science, we can find “smaller” innovative approaches (transforming genre or style) and more radical “inventions” (changing paradigms) in art. They allow us to reflect internalized patterns and habits and create space of new possibilities, images and attitudes. New artistic medium is born when it discovers new artistic qualities or strategies in the frame of the world of art. Innovation in art is not directly connected to cutting‐edge technology; artworks based just on new media (in a very broad sense) sometimes bring nothing more than empty demonstration of a new technological effect.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Epistemologie (nových) médií

  • ISBN

    978-80-7331-494-1

  • Počet stran výsledku

    57

  • Strana od-do

    15-71

  • Počet stran knihy

    272

  • Název nakladatele

    Nakladatelství Akademi múzických umění v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly