Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Earth as image and operation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F24%3AN0000105" target="_blank" >RIV/61384984:51310/24:N0000105 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14704129231218185" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14704129231218185</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/14704129231218185" target="_blank" >10.1177/14704129231218185</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Earth as image and operation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this interview, scholar–curator Bryan Norton discusses new forms of planetary-scale image-making with artist–researcher Asia Bazydrieva (Geocinema) and media theorist Jussi Parikka. While collaborating with Bazdyrieva during the production of Geocinema’s ‘Making of Earths’, a documentary exploring the Digital Belt and Road Initiative in China, Parikka wrote a new book, Operational Images: From the Visual to the Invisual (2023). In this study, Parikka suggests that the forms of image-making explored in ‘Making of Earths’ press against the very borders of the visible, possessing a long history with drastic political and social consequences. Drawing on the history of satellite imagery, drone footage and climate models, both Parikka’s and Bazydrieva’s work present fecund modes of artistic and scholarly engagement with the contemporary creation and dissemination of what Harun Farocki called ‘operational images’ in his audiovisual work from the early 2000s. In this conversation, Bazdyrieva, Norton and Parikka discuss the everincreasing ubiquity of these types of images in order to highlight their role in planetary-scale computation systems, the production of scientific knowledge and the ongoing war in Ukraine.

  • Název v anglickém jazyce

    Earth as image and operation

  • Popis výsledku anglicky

    In this interview, scholar–curator Bryan Norton discusses new forms of planetary-scale image-making with artist–researcher Asia Bazydrieva (Geocinema) and media theorist Jussi Parikka. While collaborating with Bazdyrieva during the production of Geocinema’s ‘Making of Earths’, a documentary exploring the Digital Belt and Road Initiative in China, Parikka wrote a new book, Operational Images: From the Visual to the Invisual (2023). In this study, Parikka suggests that the forms of image-making explored in ‘Making of Earths’ press against the very borders of the visible, possessing a long history with drastic political and social consequences. Drawing on the history of satellite imagery, drone footage and climate models, both Parikka’s and Bazydrieva’s work present fecund modes of artistic and scholarly engagement with the contemporary creation and dissemination of what Harun Farocki called ‘operational images’ in his audiovisual work from the early 2000s. In this conversation, Bazdyrieva, Norton and Parikka discuss the everincreasing ubiquity of these types of images in order to highlight their role in planetary-scale computation systems, the production of scientific knowledge and the ongoing war in Ukraine.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GX19-26865X" target="_blank" >GX19-26865X: Operativní obrazy a vizuální kultura: mediálně-archeologická zkoumání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Visual Culture

  • ISSN

    1470-4129

  • e-ISSN

    1741-2994

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    202-221

  • Kód UT WoS článku

    001159781600001

  • EID výsledku v databázi Scopus