Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zvíře ve světě dětí 19. století – práce, vzdělání, hra

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61387169%3A_____%2F23%3AN0000012" target="_blank" >RIV/61387169:_____/23:N0000012 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ahmp.cz/page/docs/DP42.pdf" target="_blank" >https://www.ahmp.cz/page/docs/DP42.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zvíře ve světě dětí 19. století – práce, vzdělání, hra

  • Popis výsledku v původním jazyce

    K dětskému světu patřilo zvíře od nepaměti. Na venkově šlo o odvěkou přirozenou symbiózu mezi lidským a zvířecím světem. Chlívky a stáje patřily ale ještě v 19. (co se chlívků týče, i ve 20.) století i k městu, kde se zvíře navíc prosazuje fenomén domácího mazlíčka. Péčí o zvířata se dítě učilo zodpovědnosti; u dítěte školního věku se nadto předpokládala jistá suma znalostí o zvířeně a jejím místě v přírodě. Jako didaktická pomůcka přišel ke cti Orbis Pictus, který se v upravovaných vydáních používal ještě v 18. a 19. století a který některé další sady didaktických pomůcek (Elementarwerk Johanna Bernarda Basedowa, rozsáhlý soubor didaktických nástěnných obrazů zlatokorunského Tadeáše Schueggera či soubor názorných školních obrazů Karla Slavoje Amerlinga a Františka Xavera Liebische aj.) inspiroval. Zvířecí svět významně ovlivnil rovněž dětské hračky. Drobné figurky zvířat dokládají archeologické nálezy pocházející z městského prostředí, pak ikonografické prameny, později prameny osobní povahy, publicistika či reklama. Zvíře v různých podobách bylo nepochybně předmětem dětské náklonnosti, mohlo se ale stát i terčem dětské krutosti. Její projevy zachycuje soudobá mravoličná literatura, potvrzují je obrazové prameny i memoáry. Týrání zvířat dětmi se dostává společenského odsouzení, což dokládá stále sofistikovanější diskurs v literatuře určené dětem.

  • Název v anglickém jazyce

    The animal in the world of 19th century children - work, education, play

  • Popis výsledku anglicky

    The animal has belonged to the children's world since time immemorial. In the countryside, it was an age-old natural symbiosis between the human and animal worlds. But barns and stables still belonged to the city in the 19th (and, as far as barns are concerned, in the 20th) century, where the animal additionally promoted the phenomenon of the pet. By caring for animals, the child was taught responsibility; moreover, a certain amount of knowledge about the animal and its place in nature was assumed for a child of school age. As a didactic aid, the Orbis Pictus, which was still in use in modified editions in the 18th and 19th centuries and which inspired some other sets of didactic aids (the Elementarwerk by Johann Bernard Basedow, the extensive set of didactic wall paintings by Tadeusz Schuegger of Gold Crown, and the set of illustrative school paintings by Karl Slavoj Amerling and František Xaver Liebisch, etc.), came to be honoured. The animal world also significantly influenced children's toys. Small animal figurines are documented by archaeological finds from urban environments, then by iconographic sources, and later by personal sources, journalism and advertising. The animal in its various forms was undoubtedly the object of children's affection, but it could also be the target of children's cruelty. Its manifestations are depicted in contemporary mravole literature, confirmed by pictorial sources and memoirs. Animal cruelty by children receives social condemnation, as evidenced by the increasingly sophisticated discourse in children's literature.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Documenta Pragensia 42

  • ISBN

  • ISSN

    0231-7443

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    477-491

  • Název nakladatele

    Archiv hlavního města Prahy

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Akademie věd České republiky

  • Datum konání akce

    5. 10. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku