Analysis of Petrol and Diesel Vapour and Vehicle Engine Exhaust Gases Using Selected Ion Flow Tube Mass Spectrometry.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388955%3A_____%2F02%3A54020104" target="_blank" >RIV/61388955:_____/02:54020104 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Analysis of Petrol and Diesel Vapour and Vehicle Engine Exhaust Gases Using Selected Ion Flow Tube Mass Spectrometry.
Popis výsledku v původním jazyce
We have used selected ion flow tube mass spectrometry (SIFT-MS) to analyse the vapours emitted by petrol and diesel fuels and the exhaust gases from petrol (spark ignition) and diesel (compression ignition) engine vehicles fitted with catalytic converters. Only those components of these media that have significant vapour pressures at ambient temperatures were analysed and thus particulates were obviously not detected. These media have been analysed using the full scope of SIFT-MS, i.e., with the three available precursor ions H3O+, NO+ and O-2(+). The combination of the H3O+ and NO+ analyses is seen to be essential to distinguish between different product ions at the same mass-to-charge ratio (m/z) especially in identifying aldehydes in the exhaust gases. The O-2(+) precursor ions are used to detect and quantify the large amount of nitric oxide present in the exhaust gases from both engine types. The petrol and diesel vapours consist almost exclusively of aliphatic alkanes.
Název v anglickém jazyce
Analysis of Petrol and Diesel Vapour and Vehicle Engine Exhaust Gases Using Selected Ion Flow Tube Mass Spectrometry.
Popis výsledku anglicky
We have used selected ion flow tube mass spectrometry (SIFT-MS) to analyse the vapours emitted by petrol and diesel fuels and the exhaust gases from petrol (spark ignition) and diesel (compression ignition) engine vehicles fitted with catalytic converters. Only those components of these media that have significant vapour pressures at ambient temperatures were analysed and thus particulates were obviously not detected. These media have been analysed using the full scope of SIFT-MS, i.e., with the three available precursor ions H3O+, NO+ and O-2(+). The combination of the H3O+ and NO+ analyses is seen to be essential to distinguish between different product ions at the same mass-to-charge ratio (m/z) especially in identifying aldehydes in the exhaust gases. The O-2(+) precursor ions are used to detect and quantify the large amount of nitric oxide present in the exhaust gases from both engine types. The petrol and diesel vapours consist almost exclusively of aliphatic alkanes.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
CF - Fyzikální chemie a teoretická chemie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2002
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Rapid Communications in Mass Spectrometry
ISSN
0951-4198
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
N/A
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
1124-1134
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—