Vzestupy a pády portrétní miniatury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388980%3A_____%2F22%3A00571318" target="_blank" >RIV/61388980:_____/22:00571318 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60461446:_____/22:N0000042
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzestupy a pády portrétní miniatury
Popis výsledku v původním jazyce
Miniaturní portréty mají zvláštní kouzlo, které divák dnes na první pohled nepostřehne, protože zobrazené osoby jsou pro něj neznámé. Jsou to ale hmatové předměty uzavřené v medailoncích nebo pouzdrech, kdy na rubu mohly být umístěny praménky vlasů portrétovaných či dokonce celý vypletený motiv z vlasů. Malé rozměry intimní charakter těchto předmětů umocňují. Jako celek se miniatura v čase nepřetržitě vyvíjí. Objevuje se na přelomu 15. a 16. století ve šlechtických rodinách jako specifický výraz doby, nejčastěji ve spojitosti se šperkem. Svého „zlatého věku“ dosahuje pak mezi léty 1780 - 1830. V těchto letech je spolu se svou technickou brilantností ze sociologického hlediska především významným soukromým uměleckým předmětem. Rozšíření fotografie v 2. polovině 19. století ohrozí sice klientskou základnu portrétní miniatury, nikoli však její obsahové sdělení. Zájem o malovanou miniaturu tak nejprve klesá, aby byl na přelomu 19. a 20. století znovu oživen – podporován sběratelskými vášněmi – například královny Viktorie nebo později Edwarda VII. Příběh vzestupů a pádů portrétní miniatury, který přináší tento katalog, tak nekončí - i přes nepřeberné množství levných sériově vyráběných kolorovaných podobenek lze totiž i ve 20. století najít jedinečné umělecké práce, které jsou plnohodnotnými pokračovateli tradic portrétní miniatury.
Název v anglickém jazyce
Rises and Falls of Portrait Miniature
Popis výsledku anglicky
Miniature portraits have a special charm that the viewer today does not notice at first glance, because the people depicted are unknown to him/her. But they are tactile objects enclosed in medallions or cases, on the reverse side of which strands of portrait hair could be placed. Small dimensions enhance the intimate character of these objects. As a whole, the miniature continuously evolves over time. It appears at the turn of the 15th and 16th centuries in noble families as a specific expression of the period, most often in connection with jewellery. It reached its “golden age“ between the years 1780 - 1830. In these years, along with its technical brilliance, it is primarily an important private art object from a sociological point of view. The spread of photography in the second half of the 19th century threatened the client base of the portrait miniature, but not its message. Interest in the painted miniature thus first declines, only to be revived at the turn of the 19th and 20th centuries – supported by the passions of collectors – for example, Queen Victoria or later Edward VII. The story of the falls and rises of the portrait miniature, which this catalogue brings, does not end there - despite the abundance of cheap mass-produced coloured likenesses, even in the 20th century, you can find unique works of art that are full-fledged successors to the traditions of the portrait miniature.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
10406 - Analytical chemistry
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV034" target="_blank" >DG18P02OVV034: Neinvazivní výzkum portrétních miniatur pro účely jejich datace, autentikace, prezentace a ochrany</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-88366-44-7
Počet stran knihy
232
Název nakladatele
Akademie výtvarných umění v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—