Modelling of wall roughness effect on turbulent flows in turbomachinery
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F09%3A00329969" target="_blank" >RIV/61388998:_____/09:00329969 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Modelling of wall roughness effect on turbulent flows in turbomachinery
Popis výsledku v původním jazyce
The work deals with numerical solution of incompressible and compressible turbulent flows over rough walls. The mathematical model is based on averaged Navier-Stokes equations with two-equation SST or EARSM turbulence models. The low-Re versions are usedand the wall roughness is modelled by means of the boundary condition for specific dissipation rate. The numerical solution is obtained by means of implicit upwind finite volume schemes. The presented cases are incompressible constant-pressure boundary-layer flow, incompressible flow over a ramp with flow separation and compressible flow through a turbine blade cascade. The comparison of the numerical solution with experimental data shows that the adopted roughness model is well suitable for both usedturbulence models.
Název v anglickém jazyce
Modelling of wall roughness effect on turbulent flows in turbomachinery
Popis výsledku anglicky
The work deals with numerical solution of incompressible and compressible turbulent flows over rough walls. The mathematical model is based on averaged Navier-Stokes equations with two-equation SST or EARSM turbulence models. The low-Re versions are usedand the wall roughness is modelled by means of the boundary condition for specific dissipation rate. The numerical solution is obtained by means of implicit upwind finite volume schemes. The presented cases are incompressible constant-pressure boundary-layer flow, incompressible flow over a ramp with flow separation and compressible flow through a turbine blade cascade. The comparison of the numerical solution with experimental data shows that the adopted roughness model is well suitable for both usedturbulence models.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BK - Mechanika tekutin
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA103%2F09%2F0977" target="_blank" >GA103/09/0977: Experimentální a numerické modelování turbulentního proudění s rozsáhlým odtržením</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Conference on Modelling Fluid Flow Proceedings
ISBN
978-963-420-985-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Název nakladatele
Dept. Fluid Mechanics, Budapest University of Technology and Economics, Budapest
Místo vydání
Budapest
Místo konání akce
Budapest
Datum konání akce
9. 9. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—