Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dynamics of model bladed disc with friction elements for vibration suppression

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F10%3A00348470" target="_blank" >RIV/61388998:_____/10:00348470 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dynamics of model bladed disc with friction elements for vibration suppression

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The model of the test bladed wheel with friction elements was numerically and experimentally investigated for vibration suppression evaluation. The dynamics and contact problem of blade couple with the friction element was modeled by a 3D FE model. The development of micro-slips and macro-slips were observed including time variant contact states at the resonant vibration of the blade couple. The results show non-linear effect of the friction coupling on the dynamics of the couple. For experimental investigation two bunches of blades with friction elements implemented into the bladed disk led to a wheel mistuning with double periodicity. Electromagnetic excitation with sweep excitation was used for the wheel excitation under revolution. Optimal excitation frequency ranges were ascertained for evaluation of frequency response functions (FRF) and identification of split wheel eigenvalues. The damping ratios were used for assessment of the efficiency of dry friction of the elements on the

  • Název v anglickém jazyce

    Dynamics of model bladed disc with friction elements for vibration suppression

  • Popis výsledku anglicky

    The model of the test bladed wheel with friction elements was numerically and experimentally investigated for vibration suppression evaluation. The dynamics and contact problem of blade couple with the friction element was modeled by a 3D FE model. The development of micro-slips and macro-slips were observed including time variant contact states at the resonant vibration of the blade couple. The results show non-linear effect of the friction coupling on the dynamics of the couple. For experimental investigation two bunches of blades with friction elements implemented into the bladed disk led to a wheel mistuning with double periodicity. Electromagnetic excitation with sweep excitation was used for the wheel excitation under revolution. Optimal excitation frequency ranges were ascertained for evaluation of frequency response functions (FRF) and identification of split wheel eigenvalues. The damping ratios were used for assessment of the efficiency of dry friction of the elements on the

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BI - Akustika a kmity

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA101%2F09%2F1166" target="_blank" >GA101/09/1166: Výzkum dynamických vlastností a optimalizace složitých rotujících soustav s nelineárními vazbami a materiály o vysokém útlumu</a><br>

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    IFToMM Rotordynamics 2010

  • ISBN

    978-89-5708-187-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Seoul National University

  • Místo vydání

    Seoul

  • Místo konání akce

    Seoul

  • Datum konání akce

    12. 9. 2010

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku