Dynamics of model bladed disc with friction elements for vibration suppression
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F10%3A00348470" target="_blank" >RIV/61388998:_____/10:00348470 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Dynamics of model bladed disc with friction elements for vibration suppression
Popis výsledku v původním jazyce
The model of the test bladed wheel with friction elements was numerically and experimentally investigated for vibration suppression evaluation. The dynamics and contact problem of blade couple with the friction element was modeled by a 3D FE model. The development of micro-slips and macro-slips were observed including time variant contact states at the resonant vibration of the blade couple. The results show non-linear effect of the friction coupling on the dynamics of the couple. For experimental investigation two bunches of blades with friction elements implemented into the bladed disk led to a wheel mistuning with double periodicity. Electromagnetic excitation with sweep excitation was used for the wheel excitation under revolution. Optimal excitation frequency ranges were ascertained for evaluation of frequency response functions (FRF) and identification of split wheel eigenvalues. The damping ratios were used for assessment of the efficiency of dry friction of the elements on the
Název v anglickém jazyce
Dynamics of model bladed disc with friction elements for vibration suppression
Popis výsledku anglicky
The model of the test bladed wheel with friction elements was numerically and experimentally investigated for vibration suppression evaluation. The dynamics and contact problem of blade couple with the friction element was modeled by a 3D FE model. The development of micro-slips and macro-slips were observed including time variant contact states at the resonant vibration of the blade couple. The results show non-linear effect of the friction coupling on the dynamics of the couple. For experimental investigation two bunches of blades with friction elements implemented into the bladed disk led to a wheel mistuning with double periodicity. Electromagnetic excitation with sweep excitation was used for the wheel excitation under revolution. Optimal excitation frequency ranges were ascertained for evaluation of frequency response functions (FRF) and identification of split wheel eigenvalues. The damping ratios were used for assessment of the efficiency of dry friction of the elements on the
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BI - Akustika a kmity
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F09%2F1166" target="_blank" >GA101/09/1166: Výzkum dynamických vlastností a optimalizace složitých rotujících soustav s nelineárními vazbami a materiály o vysokém útlumu</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
IFToMM Rotordynamics 2010
ISBN
978-89-5708-187-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Název nakladatele
Seoul National University
Místo vydání
Seoul
Místo konání akce
Seoul
Datum konání akce
12. 9. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—