Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A computational investigation on the reducing lateral vibration of rotors with rolling-element bearings passing through critical speeds by means of tuning the stiffness of the system supports

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F11%3A00368079" target="_blank" >RIV/61388998:_____/11:00368079 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0094114X10002314" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0094114X10002314</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.mechmachtheory.2010.12.006" target="_blank" >10.1016/j.mechmachtheory.2010.12.006</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A computational investigation on the reducing lateral vibration of rotors with rolling-element bearings passing through critical speeds by means of tuning the stiffness of the system supports

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Since there are manufacturing and assembling inaccuracies rotors are always slightly imbalanced. Their rapid angular acceleration leads to an increase in the magnitude of the tangential component of the imbalance forces. The frequency tuning achieved bychanging the stiffness of the rotor supports represents one approach to its attenuation. Stiffness decreases shortly before reaching the critical speed, and after crossover, the stiffness increases again. As almost all publications and computer procedures from the field of rotor dynamics deal only with the case when the rotor turns at a constant angular speed, derivation of the equations of motion of the rotor rotating at variable velocities and investigation of the operating conditions and individual parameters of the supports on the vibration of the rotor passing critical speeds represent the fully new contribution of this paper. To solve the equations of motion the Newmark method has been proposed and tested.

  • Název v anglickém jazyce

    A computational investigation on the reducing lateral vibration of rotors with rolling-element bearings passing through critical speeds by means of tuning the stiffness of the system supports

  • Popis výsledku anglicky

    Since there are manufacturing and assembling inaccuracies rotors are always slightly imbalanced. Their rapid angular acceleration leads to an increase in the magnitude of the tangential component of the imbalance forces. The frequency tuning achieved bychanging the stiffness of the rotor supports represents one approach to its attenuation. Stiffness decreases shortly before reaching the critical speed, and after crossover, the stiffness increases again. As almost all publications and computer procedures from the field of rotor dynamics deal only with the case when the rotor turns at a constant angular speed, derivation of the equations of motion of the rotor rotating at variable velocities and investigation of the operating conditions and individual parameters of the supports on the vibration of the rotor passing critical speeds represent the fully new contribution of this paper. To solve the equations of motion the Newmark method has been proposed and tested.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JR - Ostatní strojírenství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Mechanism and Machine Theory

  • ISSN

    0094-114X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    46

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    707-724

  • Kód UT WoS článku

    000287473700010

  • EID výsledku v databázi Scopus