Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Experimental investigation of flow-induced vibration of a pitch-plunge NACA 0015 airfoil under deep dynamic stall

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F16%3A00464205" target="_blank" >RIV/61388998:_____/16:00464205 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/46747885:24620/16:00000670 RIV/46747885:24220/16:00000670

  • Výsledek na webu

    <a href="http://ac.els-cdn.com/S0889974615300724/1-s2.0-S0889974615300724-main.pdf?_tid=31f9fa5a-d1c0-11e6-a705-00000aab0f26&acdnat=1483453588_64a6e8b2119c9afad3639cdec32a4569" target="_blank" >http://ac.els-cdn.com/S0889974615300724/1-s2.0-S0889974615300724-main.pdf?_tid=31f9fa5a-d1c0-11e6-a705-00000aab0f26&acdnat=1483453588_64a6e8b2119c9afad3639cdec32a4569</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jfluidstructs.2016.08.011" target="_blank" >10.1016/j.jfluidstructs.2016.08.011</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Experimental investigation of flow-induced vibration of a pitch-plunge NACA 0015 airfoil under deep dynamic stall

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The flow-induced vibration of a NACA 0015 airfoil model with pitch and plunge degrees of freedom is investigated in a high-speed wind tunnel using motion sensors, pressure sensors on the airfoil surface and synchronized high-speed Schlieren visualizations of the unsteady flow field at Reynolds numbers = – Re 180 000570000. Compared to other studies , the model has considerably smaller dimensions (with a chord length of 59.5 mm) and operates at higher flow velocities (from 37 to 125 m/s). With a relatively low pitch to plunge natural frequency ratio and zero initial incidence angle, the mode lis highly susceptible to deep dynamic stall in stability with the peak-to-peak pitch amplitude reaching up to 90°. The limit cycle response of the system as a function of freestream flow velocity is reported in detail, together with synchronized Schlieren visualizations of the flow field revealing the boundary layer behavior during dynamic stall. With increasing in flow velocity, the plunge amplitude increases dramatically, accompanied also by slight rise in the frequency of oscillation and decrease of the phase lag between pitch and plunge. The pitch amplitude has a maximum at 62 m/s and further decreases with increasing flow velocities.

  • Název v anglickém jazyce

    Experimental investigation of flow-induced vibration of a pitch-plunge NACA 0015 airfoil under deep dynamic stall

  • Popis výsledku anglicky

    The flow-induced vibration of a NACA 0015 airfoil model with pitch and plunge degrees of freedom is investigated in a high-speed wind tunnel using motion sensors, pressure sensors on the airfoil surface and synchronized high-speed Schlieren visualizations of the unsteady flow field at Reynolds numbers = – Re 180 000570000. Compared to other studies , the model has considerably smaller dimensions (with a chord length of 59.5 mm) and operates at higher flow velocities (from 37 to 125 m/s). With a relatively low pitch to plunge natural frequency ratio and zero initial incidence angle, the mode lis highly susceptible to deep dynamic stall in stability with the peak-to-peak pitch amplitude reaching up to 90°. The limit cycle response of the system as a function of freestream flow velocity is reported in detail, together with synchronized Schlieren visualizations of the flow field revealing the boundary layer behavior during dynamic stall. With increasing in flow velocity, the plunge amplitude increases dramatically, accompanied also by slight rise in the frequency of oscillation and decrease of the phase lag between pitch and plunge. The pitch amplitude has a maximum at 62 m/s and further decreases with increasing flow velocities.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    BI - Akustika a kmity

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-10527S" target="_blank" >GA13-10527S: Analýza subsonického flutteru elasticky uložených profilů s využitím interferometrie a CFD</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Fluids and Structures

  • ISSN

    0889-9746

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    67

  • Číslo periodika v rámci svazku

    November

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    48-59

  • Kód UT WoS článku

    000388778800004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84988601006