Reduction of the energy losses by application of controllable squeeze film dampers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F17%3A00474716" target="_blank" >RIV/61388998:_____/17:00474716 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989100:27230/17:10237783 RIV/61989100:27740/17:10237783
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Reduction of the energy losses by application of controllable squeeze film dampers
Popis výsledku v původním jazyce
The unbalance induces lateral oscillations of rotors and forces transmitted to the rotor casing. The squeeze film dampers with integrated rolling element bearings represent a technological solution, which enables to reduce their magnitude, and consequently the resistance against the rotor rotation. To achieve optimum performance of the damping devices, their damping effect must be adapable to the current rotor speed. This paper reports a proposal of a controllable squeeze film damper, the damping effect of which is controlled mechanically by shifting its outer ring in the axial direction. The developed mathematical model of the damper is based on assumptions of the classical theory of lubrication and is completed with implementation of a gas cavitation. The results of the computational simulations show that an appropriate control of the damping force enables to reduce the energy losses in a wide range of operating speeds.
Název v anglickém jazyce
Reduction of the energy losses by application of controllable squeeze film dampers
Popis výsledku anglicky
The unbalance induces lateral oscillations of rotors and forces transmitted to the rotor casing. The squeeze film dampers with integrated rolling element bearings represent a technological solution, which enables to reduce their magnitude, and consequently the resistance against the rotor rotation. To achieve optimum performance of the damping devices, their damping effect must be adapable to the current rotor speed. This paper reports a proposal of a controllable squeeze film damper, the damping effect of which is controlled mechanically by shifting its outer ring in the axial direction. The developed mathematical model of the damper is based on assumptions of the classical theory of lubrication and is completed with implementation of a gas cavitation. The results of the computational simulations show that an appropriate control of the damping force enables to reduce the energy losses in a wide range of operating speeds.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Engineering Mechanics 2017
ISBN
978-80-214-5497-2
ISSN
1805-8248
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
1110-1113
Název nakladatele
University of technology, Institute of Solid Mechanics, Mechatronics and Biomechanics
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Svratka
Datum konání akce
15. 5. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—