Blades Forced Vibration Under Aero-Elastic Excitation Modeled by Van der Pol
Popis výsledku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
Výsledek na webu
DOI - Digital Object Identifier
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Blades Forced Vibration Under Aero-Elastic Excitation Modeled by Van der Pol
Popis výsledku v původním jazyce
This paper employs a new analytical approach to model the influence of aerodynamic excitationnon the dynamics of a bladed cascade at the flutter state. The flutter is an aero-elastic phenomenonnthat is linked to the interaction of the flow and the traveling deformation wave in the cascadenwhen only the damping of the cascade changes. As a case study the dynamic properties of thenfive-blade-bunch excited by the running harmonic external forces and aerodynamic self-excitednforces are investigated. This blade-bunch is linked in the shroud by means of the viscous-elasticndamping elements. The external running excitation depends on the ratio of stator and rotor bladennumbers and corresponds to the real type of excitation in the steam turbine. The aerodynamicnself-excited forces are modeled by two types of Van der Pol nonlinear models. The influence of theninteraction of both types of self-excitation with the external running excitation is investigatednon the response curves.
Název v anglickém jazyce
Blades Forced Vibration Under Aero-Elastic Excitation Modeled by Van der Pol
Popis výsledku anglicky
This paper employs a new analytical approach to model the influence of aerodynamic excitationnon the dynamics of a bladed cascade at the flutter state. The flutter is an aero-elastic phenomenonnthat is linked to the interaction of the flow and the traveling deformation wave in the cascadenwhen only the damping of the cascade changes. As a case study the dynamic properties of thenfive-blade-bunch excited by the running harmonic external forces and aerodynamic self-excitednforces are investigated. This blade-bunch is linked in the shroud by means of the viscous-elasticndamping elements. The external running excitation depends on the ratio of stator and rotor bladennumbers and corresponds to the real type of excitation in the steam turbine. The aerodynamicnself-excited forces are modeled by two types of Van der Pol nonlinear models. The influence of theninteraction of both types of self-excitation with the external running excitation is investigatednon the response curves.
Klasifikace
Druh
Jimp - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
GA16-04546S: Aeroelastické vazby a dynamické chování rotačně periodických těles
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Bifurcation and Chaos
ISSN
0218-1274
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
11
Stát vydavatele periodika
SG - Singapurská republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000416035500004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85034822134
Základní informace
Druh výsledku
Jimp - Článek v periodiku v databázi Web of Science
OECD FORD
Applied mechanics
Rok uplatnění
2017