Classical flutter study in turbomachinery cascade using boundary element method for incompressible flows
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F19%3A00507312" target="_blank" >RIV/61388998:_____/19:00507312 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-20131-9_404" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-20131-9_404</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-20131-9_404" target="_blank" >10.1007/978-3-030-20131-9_404</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Classical flutter study in turbomachinery cascade using boundary element method for incompressible flows
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper aeroelastic stability in steam turbine rotor is carried out using boundary element method. A mesh free fluid solver is developed for fast estimation of unsteady aerodynamic loading and to estimate the aerodynamic damping in 3D blade cascade. The aerodynamic damping is estimated traveling wave mode method. The unsteady incompressible flow field is modeled using Panel method. The structural part is modeled with non-linear beam element method based finite element method. Both solvers are loosely coupled to perform aeroelastic (flutter) co-simulation. The simulated results are validated with experimental results on 3D blade cascade. The proposed methodology successfully estimates aerodynamic damping with acceptable accuracy the for the aeroelastic (classical flutter) analysis of turbine blade cascade. Moreover, present aeroelastic method shows significant reduction in computational time.
Název v anglickém jazyce
Classical flutter study in turbomachinery cascade using boundary element method for incompressible flows
Popis výsledku anglicky
In this paper aeroelastic stability in steam turbine rotor is carried out using boundary element method. A mesh free fluid solver is developed for fast estimation of unsteady aerodynamic loading and to estimate the aerodynamic damping in 3D blade cascade. The aerodynamic damping is estimated traveling wave mode method. The unsteady incompressible flow field is modeled using Panel method. The structural part is modeled with non-linear beam element method based finite element method. Both solvers are loosely coupled to perform aeroelastic (flutter) co-simulation. The simulated results are validated with experimental results on 3D blade cascade. The proposed methodology successfully estimates aerodynamic damping with acceptable accuracy the for the aeroelastic (classical flutter) analysis of turbine blade cascade. Moreover, present aeroelastic method shows significant reduction in computational time.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-04546S" target="_blank" >GA16-04546S: Aeroelastické vazby a dynamické chování rotačně periodických těles</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Advances in Mechanism and Machine Science
ISBN
978-3-030-20130-2
ISSN
2211-0984
e-ISSN
2211-0992
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
4055-4064
Název nakladatele
Springer Nature Switzerland
Místo vydání
Krakow
Místo konání akce
Krakow
Datum konání akce
30. 6. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—