Study of dry-friction damping effect on two simplified models of flutter oscillations
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F19%3A00507377" target="_blank" >RIV/61388998:_____/19:00507377 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-20131-9_337" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-20131-9_337</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-20131-9_337" target="_blank" >10.1007/978-3-030-20131-9_337</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Study of dry-friction damping effect on two simplified models of flutter oscillations
Popis výsledku v původním jazyce
Dry-friction damping effect to reduction of self-excited vibrations due to aero-elastic instability is studied on numerical reduced model of rotating turbine wheel with 30 blades. The aerodynamic excitation arises from the spatially periodical flow of steam through the stator blades cascade. Dry friction contact damping is considered as one of the very effective methods for self-excited “flutter” vibrations. The study is oriented on the narrow frequency range and therefore the blades are modelled as systems with one degree of freedom (DOF). The selfexcited aero-elastic forces of blades are described by two different types of Van der Pol model. It is shown for both self-excitation models that the dry friction forces needed for suppression of dangerous flutter vibrations strongly depends on the complexity of modes and also on the mutual positions of excitation forces to damping elements.
Název v anglickém jazyce
Study of dry-friction damping effect on two simplified models of flutter oscillations
Popis výsledku anglicky
Dry-friction damping effect to reduction of self-excited vibrations due to aero-elastic instability is studied on numerical reduced model of rotating turbine wheel with 30 blades. The aerodynamic excitation arises from the spatially periodical flow of steam through the stator blades cascade. Dry friction contact damping is considered as one of the very effective methods for self-excited “flutter” vibrations. The study is oriented on the narrow frequency range and therefore the blades are modelled as systems with one degree of freedom (DOF). The selfexcited aero-elastic forces of blades are described by two different types of Van der Pol model. It is shown for both self-excitation models that the dry friction forces needed for suppression of dangerous flutter vibrations strongly depends on the complexity of modes and also on the mutual positions of excitation forces to damping elements.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GC19-02288J" target="_blank" >GC19-02288J: Robustní metody redukce-řádu modelu pro úlohy interakce poddajných těles s tekutinou</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Advances in Mechanism and Machine Science
ISBN
978-3-030-20130-2
ISSN
2211-0984
e-ISSN
2211-0992
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
3419-3428
Název nakladatele
Springer Nature Switzerland
Místo vydání
Krakow
Místo konání akce
Krakow
Datum konání akce
30. 6. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—