Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Experimental validation of FEM-computed stress to tip deflection ratios of aero-engine compressor blade vibration modes and quantification of associated uncertainties

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F22%3A00563591" target="_blank" >RIV/61388998:_____/22:00563591 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0888327022004058/pdfft?isDTMRedir=true&download=true" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0888327022004058/pdfft?isDTMRedir=true&download=true</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ymssp.2022.109257" target="_blank" >10.1016/j.ymssp.2022.109257</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Experimental validation of FEM-computed stress to tip deflection ratios of aero-engine compressor blade vibration modes and quantification of associated uncertainties

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Blade Tip Timing (BTT) technology is concerned with the estimation of turbomachinery blade stresses. The stresses are determined from BTT data by relating the measured tip deflection to the stresses via Finite Element (FE) models. The correlation of BTT measurements with FE predictions involves a number of uncertainties. This paper presents the process for validating the FE stress and deflection predictions of aero-engine compressor blades under non-rotation conditions as a critical preliminary step towards the complete understanding of their dynamic behaviour under rotating conditions when using BTT measurements. The process steps are described in detail, including the FE modelling and analysis of the blades and the blade-disk assembly, and the measurements of the blade tip deflection and blade stress. Furthermore, the uncertainties associated with the FE modelling and the measurement processes are quantified. The results show that the FE model is valid considering the control of most uncertainties. The experimental validation of the FE computed stress-to-tip deflection calibration factors in the present study provides the basis for the determination of the calibration factors under rotational conditions using a previously presented BTT data simulator, and for the design of corresponding rotating experiments using BTT.

  • Název v anglickém jazyce

    Experimental validation of FEM-computed stress to tip deflection ratios of aero-engine compressor blade vibration modes and quantification of associated uncertainties

  • Popis výsledku anglicky

    Blade Tip Timing (BTT) technology is concerned with the estimation of turbomachinery blade stresses. The stresses are determined from BTT data by relating the measured tip deflection to the stresses via Finite Element (FE) models. The correlation of BTT measurements with FE predictions involves a number of uncertainties. This paper presents the process for validating the FE stress and deflection predictions of aero-engine compressor blades under non-rotation conditions as a critical preliminary step towards the complete understanding of their dynamic behaviour under rotating conditions when using BTT measurements. The process steps are described in detail, including the FE modelling and analysis of the blades and the blade-disk assembly, and the measurements of the blade tip deflection and blade stress. Furthermore, the uncertainties associated with the FE modelling and the measurement processes are quantified. The results show that the FE model is valid considering the control of most uncertainties. The experimental validation of the FE computed stress-to-tip deflection calibration factors in the present study provides the basis for the determination of the calibration factors under rotational conditions using a previously presented BTT data simulator, and for the design of corresponding rotating experiments using BTT.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF15_003%2F0000493" target="_blank" >EF15_003/0000493: Centrum pro výzkum nelineárního dynamického chování pokročilých materiálů ve strojírenství (CeNDYNMAT)</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Mechanical Systems and Signal Processing

  • ISSN

    0888-3270

  • e-ISSN

    1096-1216

  • Svazek periodika

    178

  • Číslo periodika v rámci svazku

    October

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    109257

  • Kód UT WoS článku

    000808123300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85130095262