Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

New Numerical and Statistical Determination of Probes’ Arrangement in Turbo-machinery

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F23%3A00563511" target="_blank" >RIV/61388998:_____/23:00563511 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/67985807:_____/23:00563511

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s42417-022-00685-8" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s42417-022-00685-8</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s42417-022-00685-8" target="_blank" >10.1007/s42417-022-00685-8</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    New Numerical and Statistical Determination of Probes’ Arrangement in Turbo-machinery

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Purpose Blade tip timing (BTT) is a promising non-contact method for the measurements of blade tip displacement in turbo-machinery. Despite the advantages, this method offers, one of its drawbacks is the highly under-sampled data measured. The quality of these data depends on the position of the probes in the engine casing. This work aims to determine the placement of the probes for which the highest quality of data, hence the best accuracy of the vibration parameters are obtained. Methods Thus, the present work proposes a statistical BTT method based on the minimization of some statistical variables to determine the placement of the probes. Results This work presents a defined number of probes, which of the regular and irregular probe arrangement leads to the determination of vibration parameters with higher accuracy. It is found that mostly all the subsets with probes irregularly spaced are the ones giving a better accurate estimation of the amplitudes. Conclusion This work has proposed statistical methods of determination of the probes arrangement, based on the minimization of the RMSE in the case of synchronous vibrations and the combination of synchronous and asynchronous vibrations. In addition, we have shown statistically that in almost all the scenarios considered, the irregular probe placements are the ones for which the vibration parameters are obtained with the highest accuracy.

  • Název v anglickém jazyce

    New Numerical and Statistical Determination of Probes’ Arrangement in Turbo-machinery

  • Popis výsledku anglicky

    Purpose Blade tip timing (BTT) is a promising non-contact method for the measurements of blade tip displacement in turbo-machinery. Despite the advantages, this method offers, one of its drawbacks is the highly under-sampled data measured. The quality of these data depends on the position of the probes in the engine casing. This work aims to determine the placement of the probes for which the highest quality of data, hence the best accuracy of the vibration parameters are obtained. Methods Thus, the present work proposes a statistical BTT method based on the minimization of some statistical variables to determine the placement of the probes. Results This work presents a defined number of probes, which of the regular and irregular probe arrangement leads to the determination of vibration parameters with higher accuracy. It is found that mostly all the subsets with probes irregularly spaced are the ones giving a better accurate estimation of the amplitudes. Conclusion This work has proposed statistical methods of determination of the probes arrangement, based on the minimization of the RMSE in the case of synchronous vibrations and the combination of synchronous and asynchronous vibrations. In addition, we have shown statistically that in almost all the scenarios considered, the irregular probe placements are the ones for which the vibration parameters are obtained with the highest accuracy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF15_003%2F0000493" target="_blank" >EF15_003/0000493: Centrum pro výzkum nelineárního dynamického chování pokročilých materiálů ve strojírenství (CeNDYNMAT)</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Vibration Engineering & Technologies

  • ISSN

    2523-3920

  • e-ISSN

    2523-3939

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    2025-2035

  • Kód UT WoS článku

    000854744100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85138172104