Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Turbine wheel reduced modal model for self-excited vibration suppression by inter-blade dry-friction damping

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F23%3A00580638" target="_blank" >RIV/61388998:_____/23:00580638 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.pan.pl/dlibra/publication/148250/edition/129597/content" target="_blank" >https://journals.pan.pl/dlibra/publication/148250/edition/129597/content</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24425/bpasts.2023.148250" target="_blank" >10.24425/bpasts.2023.148250</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Turbine wheel reduced modal model for self-excited vibration suppression by inter-blade dry-friction damping

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A new approach to calculations based on the modal synthesis method is proposed for the evaluation of structural and dry-friction damping effects on self-excited vibrations due to aeroelastic instability in bladed turbine wheels. The method described herein is used to study dry-friction damping of self-excited vibration of an industrial turbine wheel with 66 blades. For evaluating damping effects, the blade couplings are applied to this particular turbine wheel. Therefore, neighbouring blades are interconnected by rigid arms that are fixed on one side to one blade and are in frictional contact on their free side with the other blade. Due to relatively normal motions in contacts, the prescribed contact forces vary over time. The aerodynamic excitation arises from the spatially periodical flow of steam through the stator blade cascade. In this paper, we attempt to model flow-induced instabilities with the Van der Pol model linked to relative motion between neighbouring blades. The proposed modal synthesis method as ROM is a computationally efficient solution allowing substantial parametrization. The effect of the angles of contact surfaces on the wheel dynamics and on the level of the self-excitation suppression will be discussed herein.

  • Název v anglickém jazyce

    Turbine wheel reduced modal model for self-excited vibration suppression by inter-blade dry-friction damping

  • Popis výsledku anglicky

    A new approach to calculations based on the modal synthesis method is proposed for the evaluation of structural and dry-friction damping effects on self-excited vibrations due to aeroelastic instability in bladed turbine wheels. The method described herein is used to study dry-friction damping of self-excited vibration of an industrial turbine wheel with 66 blades. For evaluating damping effects, the blade couplings are applied to this particular turbine wheel. Therefore, neighbouring blades are interconnected by rigid arms that are fixed on one side to one blade and are in frictional contact on their free side with the other blade. Due to relatively normal motions in contacts, the prescribed contact forces vary over time. The aerodynamic excitation arises from the spatially periodical flow of steam through the stator blade cascade. In this paper, we attempt to model flow-induced instabilities with the Van der Pol model linked to relative motion between neighbouring blades. The proposed modal synthesis method as ROM is a computationally efficient solution allowing substantial parametrization. The effect of the angles of contact surfaces on the wheel dynamics and on the level of the self-excitation suppression will be discussed herein.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-26779S" target="_blank" >GA20-26779S: Výzkum nestabilit dynamického stall flutteru a jejich následků na aplikace turbostrojů pomocí matematických, numerických a experimentálních metod</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Polish Academy of Sciences. Bulletin. Technical Sciences

  • ISSN

    0239-7528

  • e-ISSN

    2300-1917

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    e148250

  • Kód UT WoS článku

    001135979700003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85182925642