Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Innovative design of experimental blade cascade model for in-depth analysis of stall flutter

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F24%3A00598764" target="_blank" >RIV/61388998:_____/24:00598764 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21220/24:00382385

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.pan.pl/dlibra/publication/150806/edition/131539/content" target="_blank" >https://journals.pan.pl/dlibra/publication/150806/edition/131539/content</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24425/bpasts.2024.150806" target="_blank" >10.24425/bpasts.2024.150806</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Innovative design of experimental blade cascade model for in-depth analysis of stall flutter

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Stall flutter is a serious threat to the operational integrity in turbomachinery, particularly in the final stage rotors of steam turbines and in compressors. Although computer science has developed rapidly and much of the research can be carried out using numerical tools, thesimulation of some phenomena, such as stall flutter, is still very challenging and needs to be supported by experimental data. This paper presents an innovative experimental linear blade cascade design with five prismatic blades with pitch degrees of freedom, designed to be operated in a low subsonic wind tunnel. The geometry of the blade cascade was chosen on the basis of the experimental and numerical tests to allow stall flutter initiation. New suspension, measurement and electromagnetic excitation systems were developed and experimentally tested to allow accurate measurement of aerodynamic damping during controlled flutter tests. The novelty of the experimental blade cascade is the possibility of single pulse excitation of the blades. The cascade can be brought to the edge of stability by adjusting the angle of attack and flow velocity, and then thenpulse can be used to induce stall flutter. Measurement of both mechanical and flow characteristics, also demonstrated in this paper, will provide data for in-depth analysis of stall flutter initiation and propagation.

  • Název v anglickém jazyce

    Innovative design of experimental blade cascade model for in-depth analysis of stall flutter

  • Popis výsledku anglicky

    Stall flutter is a serious threat to the operational integrity in turbomachinery, particularly in the final stage rotors of steam turbines and in compressors. Although computer science has developed rapidly and much of the research can be carried out using numerical tools, thesimulation of some phenomena, such as stall flutter, is still very challenging and needs to be supported by experimental data. This paper presents an innovative experimental linear blade cascade design with five prismatic blades with pitch degrees of freedom, designed to be operated in a low subsonic wind tunnel. The geometry of the blade cascade was chosen on the basis of the experimental and numerical tests to allow stall flutter initiation. New suspension, measurement and electromagnetic excitation systems were developed and experimentally tested to allow accurate measurement of aerodynamic damping during controlled flutter tests. The novelty of the experimental blade cascade is the possibility of single pulse excitation of the blades. The cascade can be brought to the edge of stability by adjusting the angle of attack and flow velocity, and then thenpulse can be used to induce stall flutter. Measurement of both mechanical and flow characteristics, also demonstrated in this paper, will provide data for in-depth analysis of stall flutter initiation and propagation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-26779S" target="_blank" >GA20-26779S: Výzkum nestabilit dynamického stall flutteru a jejich následků na aplikace turbostrojů pomocí matematických, numerických a experimentálních metod</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Polish Academy of Sciences. Bulletin. Technical Sciences

  • ISSN

    0239-7528

  • e-ISSN

    2300-1917

  • Svazek periodika

    72

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    e150806

  • Kód UT WoS článku

    001410612000014

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85204785473