Time-Variable Normal Contact Force Influence on Dry-Friction Damping of Self-excited Vibration of Bladed Turbine Wheel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F24%3A00603948" target="_blank" >RIV/61388998:_____/24:00603948 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-56496-3_41" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-56496-3_41</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-56496-3_41" target="_blank" >10.1007/978-3-031-56496-3_41</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Time-Variable Normal Contact Force Influence on Dry-Friction Damping of Self-excited Vibration of Bladed Turbine Wheel
Popis výsledku v původním jazyce
This conference paper deals with dry friction contacts in tie-boss couplings on reduced modal synthesis model of turbine bladed wheel with 66 blades. Due to deformation of the cascade caused by forced excitation from the stator flow and self-excitation instability modelled by Van der Pol model, the motion in friction contacts causes slipping of the surfaces and also changes in normal contact forces. Both friction and variable normal forces are considered in this contribution and effect of contact parameters, such as normal force and angle of contact surfaces, are studied.
Název v anglickém jazyce
Time-Variable Normal Contact Force Influence on Dry-Friction Damping of Self-excited Vibration of Bladed Turbine Wheel
Popis výsledku anglicky
This conference paper deals with dry friction contacts in tie-boss couplings on reduced modal synthesis model of turbine bladed wheel with 66 blades. Due to deformation of the cascade caused by forced excitation from the stator flow and self-excitation instability modelled by Van der Pol model, the motion in friction contacts causes slipping of the surfaces and also changes in normal contact forces. Both friction and variable normal forces are considered in this contribution and effect of contact parameters, such as normal force and angle of contact surfaces, are studied.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-26779S" target="_blank" >GA20-26779S: Výzkum nestabilit dynamického stall flutteru a jejich následků na aplikace turbostrojů pomocí matematických, numerických a experimentálních metod</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Springer Proceedings in Mathematics and Statistics
ISBN
978-3-031-56495-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
633-645
Název nakladatele
Springer
Místo vydání
CHAM
Místo konání akce
ELECTR NETWORK
Datum konání akce
6. 12. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
001289530700041