Genderové aspekty v sociální práci s rodinou - implikace pro vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17200%2F19%3AA2001Y9I" target="_blank" >RIV/61988987:17200/19:A2001Y9I - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=102&clanekid=1134" target="_blank" >http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=102&clanekid=1134</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Genderové aspekty v sociální práci s rodinou - implikace pro vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
CÍLE: Cílem empirického textu je zjistit, jak se konstrukce významu genderu projevuje v interakcích mezi sociálními pracovníky/pracovnicemi a jejich klienty/klientkami a jaké implikace z toho vyplývají pro vzdělavatelé v sociální práci. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Článek je psán z pozice sociálního konstrukcionismu a poststrukturalistického feminismu s přesahem do oblasti kritické (anti-neoliberální) teorie. METODY: Pro zodpovězení otázky jsou použita parciální data z kvalitativního výzkumného šetření. Provedený kvalitativní výzkum je zaměřen na skupinu sociálních pracovnic a pracovníků sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi. VÝSLEDKY: Konstrukce významu genderu má vliv na interakce v sociální práci s rodinou na mikro, mezo a makro úrovni. Výsledky poukazují na potřebnost genderově senzitivního vzdělávání a reflektovaného jednání v praxi sociální práce. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Bylo identifikováno několik způsobů, jak lze podpořit genderově senzitivní vzdělávání v sociální práci: používání genderově senzitivního jazyka, integrace genderové perspektivy do výuky, relativizace genderové dichotomie, detradicionalizace, důraz na kritickou perspektivu, rozvoj kritické reflexe a genderové kompetence.
Název v anglickém jazyce
Gender Aspects in Family Social Work - Implications for Education
Popis výsledku anglicky
OBJECTIVES: The aim of the empirical text is to find out how the construction of the meaning of gender is manifested in the interactions between social workers and their clients and which implications follow from this for the educators in social work. THEORETICAL BASE: The article is written from the methodological position of constructionism and poststructuralist feminism with an overlap into the area of critical (anti-neoliberal) theory. METHODS: Partial data from qualitative research was used to answer the question. The qualitative research is focused on a group of social workers of social activation services for families with children. OUTCOMES: The construction of the meaning of the gender influences interactions in family social work at the micro, meso and macro levels. The results point out the need of gender-sensitive education and critical reflection in the practice of social work. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Several ways have been identified to support gender-sensitive education in social work: the use of gender-sensitive language, the integration of gender perspectives in teaching, the relativisation of gender dichotomy, detraditionalization, the emphasis on critical perspectives, the development of critical reflection and gender competence.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální práce / Sociálna práca / Czech and Slovak Social Work
ISSN
1213-6204
e-ISSN
1805-885X
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
53-67
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85064645006