Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F09%3AA1100XOV" target="_blank" >RIV/61988987:17250/09:A1100XOV - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky
Popis výsledku v původním jazyce
Americký logik a filosof Raymond Smullyan je znám především jako autor logických hlavolamů, problémů šachové retrogonální analýzy a různých filosofických esejů. Řada Smullyanových populárních hlavolamů je přístupna českému čtenáři v překladech a jsou proto poměrně dobře dostupné jak vyučujícím logiky, tak studentům. Příspěvek se zaměřuje na Smullyanovy logické hlavolamy a na to, jak mohou pomoci při výuce logiky, přinejmenším pro její zpestření. Příspěvek se zaměřuje na tři oblasti. První oblast představuje výuka tabulkové metody, druhá problematiku přirozené dedukce, třetí oblastí je problematika sestavování normálních disjunktivních a konjunktivních forem. Ve všech těchto oblastech lze sestavovat úkoly různého stupně obtížnosti. Tyto úlohy nám tak nemusí sloužit jen jako popularizace a zpestření výuky logiky, ale podaří-li se nám je využít systematicky, můžeme s jejich pomocí sestavit zábavný a netriviální kurz elementární logiky.
Název v anglickém jazyce
Smullyan? sPuzzles and Teaching the Elementary Logic
Popis výsledku anglicky
American logician and philosopher Raymond Smullyan is well known as the autor of the large amount of logical puzzles, of the chess retrogade analysis problems, and of several philosophical essays. Many of the Smullyan?s logical puzzles are translated toCzech and are well accessible to both, teachers and students. The paper describes three possible areas of their use in teaching logic: firstly for practicing the truthtables; secondly for illustrating the natural deduction; and thirdly to construe normaldisjunctive and conjuntive forms. In all these areas we are able to construct exercises of various degrees of complexity: from very easy up to the demanding ones. Using such exercise is therefore not only the instrument how to make teaching more popularand vivid, but also to produce amusing though nontrivial course of elementary logic.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky
ISBN
978-80-7043-840-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
—
Název nakladatele
Vydavatelství Západočeské univerzity v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Dub nad Moravou
Datum konání akce
14. 9. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—