Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F09%3AA1100XOV" target="_blank" >RIV/61988987:17250/09:A1100XOV - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Americký logik a filosof Raymond Smullyan je znám především jako autor logických hlavolamů, problémů šachové retrogonální analýzy a různých filosofických esejů. Řada Smullyanových populárních hlavolamů je přístupna českému čtenáři v překladech a jsou proto poměrně dobře dostupné jak vyučujícím logiky, tak studentům. Příspěvek se zaměřuje na Smullyanovy logické hlavolamy a na to, jak mohou pomoci při výuce logiky, přinejmenším pro její zpestření. Příspěvek se zaměřuje na tři oblasti. První oblast představuje výuka tabulkové metody, druhá problematiku přirozené dedukce, třetí oblastí je problematika sestavování normálních disjunktivních a konjunktivních forem. Ve všech těchto oblastech lze sestavovat úkoly různého stupně obtížnosti. Tyto úlohy nám tak nemusí sloužit jen jako popularizace a zpestření výuky logiky, ale podaří-li se nám je využít systematicky, můžeme s jejich pomocí sestavit zábavný a netriviální kurz elementární logiky.

  • Název v anglickém jazyce

    Smullyan? sPuzzles and Teaching the Elementary Logic

  • Popis výsledku anglicky

    American logician and philosopher Raymond Smullyan is well known as the autor of the large amount of logical puzzles, of the chess retrogade analysis problems, and of several philosophical essays. Many of the Smullyan?s logical puzzles are translated toCzech and are well accessible to both, teachers and students. The paper describes three possible areas of their use in teaching logic: firstly for practicing the truthtables; secondly for illustrating the natural deduction; and thirdly to construe normaldisjunctive and conjuntive forms. In all these areas we are able to construct exercises of various degrees of complexity: from very easy up to the demanding ones. Using such exercise is therefore not only the instrument how to make teaching more popularand vivid, but also to produce amusing though nontrivial course of elementary logic.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Smullyanovy hlavolamy a výuka logiky

  • ISBN

    978-80-7043-840-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Vydavatelství Západočeské univerzity v Plzni

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Místo konání akce

    Dub nad Moravou

  • Datum konání akce

    14. 9. 2008

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku