Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

History of Greek Catholic education in Scepusia in 18th centrury

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F09%3AA1100ZM4" target="_blank" >RIV/61988987:17250/09:A1100ZM4 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Z dejín gréckokatolíckeho školstva na Spiši v 18. storočí.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Škola ako základ pre múdry a uvedomelý národ neodmysliteľne patrí do života každej spoločnosti. Spiš tvoril západnú resp. okrajovú oblasť rozšírenia východného obradu, čím boli katolícke farnosti východného obradu vystavené pomerne silnému vplyvu západnej resp. rímskokatolíckej cirkvi s centrum v Spišskej Kapitule. Veriaci východného obradu, ktorí sú známi svojím konzervativizmom, si za vyše sto rokov trvajúcej reformácie zachovali svoju liturgiu, obrady, bohoslužobný jazyk a cirkevný spev. Aj napriek reformačnému tlaku a tlaku zo strany rímskokatolíckej cirkvi katolícke školy východného obradu prechádzali v priebehu 18. storočia progresívnym vývojom.

  • Název v anglickém jazyce

    History of Greek Catholic education in Scepusia in 18th centrury

  • Popis výsledku anglicky

    School as a basis of wise and conscious nation is an inseparable part of life in each society. In 1692, emperor Leopold I. gave to bishop of Mukačevo an approval to build schools near cerkvas (churches), too. Villages were entrusted with building of schoolhouses and they had to separate part of common land for teacher - cantor. From the canonical visitations of Scepusia provosts dating to the first half of 18th century we know, that Greek Catholic schools underwent progressive development in the 18th century. By the request of Bizanci, bishop of Mukačevo, family members of Greek Catholic priests were also liberated from villein duties by decree of Charles VI. from 1721, though these family members, working mainly as teachers, represented intellectualsin Greek Catholic parishes of Scepusia also before decreeing. Moral and educational qualities of the teachers as well as their teaching practice were appreciated in all the cases.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Verba Theologica

  • ISSN

    1336-1635

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2009/2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus