Obraz polských dějin v současných českých dějepisných učebnicích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F12%3AA1301661" target="_blank" >RIV/61988987:17250/12:A1301661 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obraz polských dějin v současných českých dějepisných učebnicích
Popis výsledku v původním jazyce
Analýza českých dějepisných učebnic prokázala, že je Polsku, polským dějinám a historii česko-polských vztahů od raného středověku do současnosti věnována kvantitativně značná pozornost, úměrná možnostem dějepisného vyučování. Přiblíženy jsou mnohé významné osobnosti polské politiky, vědy a umění a v zásadě i klíčové události polské historie. České dějepisné učebnice se snaží nezdůrazňovat sporné momenty ve vzájemných česko-polských vztazích. Ústup od faktografie a přísně chronologického výkladu k problémovému se promítá v určitém porušení systematičnosti výkladu. K prezentaci klíčových událostí polských dějin se využívají narativní prameny a ikonografický materiál, byť většinou v ilustrativní funkci. I v didaktickém aparátu je pamatováno na fixaci nejvýznamnějších momentů polské minulosti.
Název v anglickém jazyce
The image of Polish history in the contemporary Czech textbooks for historical
Popis výsledku anglicky
Czech textbooks for historical analysis showed that Poland, Polish history and the history of Czech-Polish relations from the early Middle Ages to the present quantitatively devoted considerable attention commensurate history teaching opportunities. Approximations are many important personalities of Polish politics, science and art and in principle the key events of Polish history. Czech historiographical textbooks don´t try to point out the controversial moments in mutual Czech-Polish relations. Retreat from the body of knowledge and strictly chronological interpretation to problem is reflected in a systematic violation of interpretation. The presentation of the key events in Polish history, the use of narrative sources and iconographic material, butmostly in the illustrative function. Even in the didactic apparatus it is remembered to fix the most significant moments of the Polish past.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Jazyk-škola-prostor jako dererminanty kulturního vývoje Těšínského Slezska
ISBN
978-80-87381-10-6
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
236-246
Počet stran knihy
276
Název nakladatele
Kongres Polaków v Republice Czeskiej
Místo vydání
Czeski Cieszyn
Kód UT WoS kapitoly
—