Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F14%3AA1501BQT" target="_blank" >RIV/61988987:17250/14:A1501BQT - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hermeneutika hmatu čili jak rozumět doteku (ve výtvarném umění)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá významem hmatu a doteku obecně, ale především zkoumá, kteří teoretici výtvarného umění a jaká praxe jeho prezentace vedly k tomu, že hmat přestal být chápán jako důležitý estetický smysl, a to hlavně v oblasti sochařství a malířství.Autorka připomíná příběh Pygmaliona z antické mytologie, kde má dotek funkci ?oživovatele? uměleckého díla, aby se následně zaměřila na hmat jako téma výtvarných děl a jeho podoby, exemplifikované hlavně na materiálu barokního umění a surrealizmu. Právějejich prostřednictvím hledá odpověď na otázku, jak rozumět doteku. Poukazuje na proces znovuoživení zájmu o hmat jako estetický smysl jednak u teoretiků a teoretiček, ale i umělců a umělkyň (Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum), a v neposlednířadě mezi kurátory výstav v galeriích a muzeích. Podporuje myšlenku, že hmat hraje důležitou roli při vnímání výtvarného umění, upozorňuje však na praktická omezení při realizaci této myšlenky.

  • Název v anglickém jazyce

    Hermeneutics of Touch or How to Understand Touching (in Visual Arts)

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the importance of touch in general; in particular it investigates the causes of considering touch not an important aesthetic sense, i.e. which visual art theoreticians and what kind of praxis of its exhibiting led to this conclusion,especially with regard to the area of painting and sculpture. The author points to Ancient mythological story of Pygmalion, where touch functions as ?life giver? to the statue. Moreover, touch as the theme of artworks and its forms are examined, exemplified especially on the Baroque and Surrealism artworks. This way, she tries to answer the question of understanding touch. Recently, touch has become a topic for artists, theoreticians and curators (Jan Švankmajer, Rosalyn Driscoll, Roy Nachum). The author supports the idea that touch plays a significant role in the process of aesthetic experience. However, she also points to the problems of implementing touch into contact with the visual arts.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    STUDIA HUMANITATIS - ARS HERMENEUTICA

  • ISBN

    978-80-7464-456-6

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    283-302

  • Počet stran knihy

    460

  • Název nakladatele

    Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Kód UT WoS kapitoly